Etusivu Vetoomus Kiina: 10 vuotta vankeutta kirjakauppiaalle

Kiina: 10 vuotta vankeutta kirjakauppiaalle

Kiinalais-ruotsalainen kirjakauppias Gui Minhai sai helmikuussa kymmenen vuoden vankeustuomion “valtionsalaisuuksien luovuttamisesta ulkovalloille”. Guin Hongkongissa toimivat kirjakaupat ja -kustantamot ovat tunnettuja erityisesti Kiinan johtajista ja poliittisista skandaaleista kertovista paljastuskirjoista.

Tammikuussa 2018 Gui oli matkalla Pekingiin lääkärin vastaanotolle kahden ruotsalasdiplomaatin kanssa, kun kymmenen siviiliasuista virkamiestä kaappasi hänet. Kukaan ei ole nähnyt Guita tämän jälkeen. Allekirjoita vetoomus – Gui on vapautettava välittömästi!

Arvon presidentti Xi Jinping,

Vaadin, että

• Gui Minhai vapautetaan välittömästi ja kaikista syytteistä häntä vastaan luovutaan, ellei ole riittävää tai uskottavaa näyttöä siitä, että Gui olisi syyllistynyt kansainvälisesti tunnustettuun rikokseen. Tässä tapauksessa hänelle täytyy taata reilu oikeudenkäynti.
  • Gui Minhaille on turvattava pääsy terveydenhoitoon sekä mahdollisuus tavata asianajajaansa ja perhettään.
  • Gui Minhain kansalaisuuteen liittyvät olosuhteet selvitetään ja siihen asti taataan oikeus konsuliapuun.

Virhe: Puhelinnumeron tulee alkaa 0. Puhelinnumerossa ei saa olla välejä tai välimerkkejä.

Kiinan ja Ruotsin kansalainen Gui Minhai on saanut kymmenen vuoden vankeustuomion ja menettänyt poliittiset oikeutensa viideksi vuodeksi “valtionsalaisuuksien luovuttamisesta ulkovalloille”. Helmikuun lopussa annettu tuomio annettiin salaisessa ja epäoikeudenmukaisessa oikeudenkäynnissä.

Gui Minhai on tunnettu kirjakauppias ja -kustantaja, jonka Hongkongissa toimivat Mighty Current Media ja Causeway Book Store ovat tunnettuja erityisesti Kiinan politiikan ja maasta paenneiden paljastuskirjoista. Kirjat ovat kiellettyjä manner-Kiinassa, mutta varsin suosittuja Hongkongissa, Macaussa ja Taiwanissa. Julkaisutoiminta on jatkunut vuosia, mutta kun viisi kirjakauppiasta katosi vuonna 2015, nousi huoli miten Kiina voisi kontrolloida julkaisutoimintaa myös erityishallintoalueellaan. Kiinan kommunistisen puolueen kärsivällisyyden vaikuttaa katkaisseen vuonna 2015 julkaistavaksi suunniteltu presidentti Xi Jinpingin rakastajattaria ruotiva teos, “The General Secretary’s Eight Love Stories”.

Gui katosi ollessaan lomalla Thaimaassa lokakuussa 2015. Tammikuussa 2016 selvisi että Kiinan viranomaiset olivat pidättäneet hänet, kun Gui marssitettiin Kiinan valtiolliseen televisioon antamaan lavastettu tunnustus, jossa hän kertoi pidätyksensä syynä olevan vuonna 2003 tapahtunut auto-onnettomuus. Gui “vapautettiin” lopulta vankilasta lokakuussa 2017 – tosi asiassa Gui oli yhä kiinalaisviranomaisten tiukassa valvonnassa.

Gui pidätettiin uudemman kerran tammikuussa 2018, kun hän oli ruotsalaisten diplomaattien kanssa matkalla Pekingiin tutkimuksiin, koska hänen epäiltiin sairastuneen ALS-tautiin. Ruotsalaisdiplomaattien oli tarkoitus turvata Guin matka lääkäritapaamiseen. Kesken matkan kymmenen henkilöä kaappasi Guin, joka katosi taas julkisuudesta. Helmikuussa Gui antoi uuden lausunnon kahden poliisin vartioimana Kiinan valtiontelevisiossa, jossa hän syytti Ruotsia itsensä käyttämisestä “shakkinappulana diplomaattisessa konfliktissa”. Samassa lähetyksessä Kiinan viranomaiset kertoivat epäilevänsä Guita valtionsalaisuuksien luovuttamisesta.

Gui Minhai ei ole tavannut perhettään eikä omaa asianajajaansa yli kahteen vuoteen. Guin perhe pelkää myös, että hän ei saa tarvitsemaansa lääketieteellistä hoitoa. On myös mahdollista, että Guita on kidutettu tai hän on vaarassa tulla kidutetuksi.

Kiinan “pehmeää” vallankäyttöä

Gui ei ole täysin väärässä sanoessaan, että hänestä on tullut diplomatian shakkinappula. Mutta naruista ei suinkaan vetele Ruotsi, vaan Kiina, joka pyrkii mustasukkaisesti patoamaan omasta poliittisesta järjestelmästään tai eliitistään käytävää keskustelua.

Kiinan “pehmeään” vallankäyttöön kuuluu oleellisena osana myös sitä kritisoivien valtioiden painostaminen: Ruotsin ja Kiinan suhteet ovat tulehtuneet äärimmilleen eikä Kiina esimerkiksi suostu kunnioittamaan Guin konsulaarista turvaa. Kiina ei hyväksy kaksoiskansalaisuuksia ja väittämällä, että Gui on hakenut Kiinan kansalaisuutta, mitätöi se Kiinan silmissä Ruotsin oikeuden edustaa Guita.

Kiina ulottaa valtaansa myös maasta muuttaneisiin: Guin vangitseminen on myös merkki muille, että toisen maan kansalaisuus tai muualla asuminen eivät suojaa selustaa. Samalla tavoin Kiina hallitsee esimerkiksi maan ulkopuolella asuvaa uiguuriyhteisöä ja sen käymää keskustelua: liiallinen uiguurien syrjinnän ja vainon kritisoiminen voivat johtaa Kiinassa asuvien sukulaisten vangitsemiseen.

Lue lisää miten Kiina häiritsee ja pelottelee ulkomailla asuvia uiguureita

Kiina yrittää pelata täysin omilla säännöillään, mutta me näemme sumuverhon taakse. Juoruromaanien julkaiseminen ei ole valtionsalaisuuksien levittämistä, mutta kustantajan vangitseminen on mielivaltaista vapauden rajoittamista. Allekirjoita vetoomus.