Etusivu Vetoomus Iran: Mielipidevanki Narges hengenvaarassa koronan takia

Iran: Mielipidevanki Narges hengenvaarassa koronan takia

Narges Mohammadi on iranilainen ihmisoikeuspuolustaja. Hän kärsii 16 vuoden vankeustuomiota vain siksi, että hän on tuonut esiin maansa ihmisoikeusloukkauksia. Narges on vastustanut esimerkiksi kuolemanrangaistusta ja naisiin kohdistuneita väkivaltaisia happoiskuja.

Narges kärsii vakavista kroonisista sairauksista ja nyt häntä uhkaa myös koronavirus. Nargesilla on todettu viruksen oireita, mutta häntä ei silti päästetä lääkäriin. Hän kuuluu virukselle alttiiseen riskiryhmään, joten tauti voi olla hänelle hengenvaarallinen.

Allekirjoita vetoomus ja vaadi, että Narges vapautetaan!

Hyvä Iranin oikeuslaitoksen johtaja Ebrahimi Raisi,

Vaadin että,

• vapautatte Narges Mohammadin välittömästi ja ehdoitta;
  • kunnes hänet vapautetaan, varmistatte, että Narges saa kaiken tarvittavan sairaanhoidon vankilan ulkopuolella.
  • suojelette Nargesia kidutukselta ja pahoinpitelyltä ja varmistatte, että hänen raportoimansa pahoinpitely tutkitaan riippumattomasti.
  • annatte Nargesin tavata perheenjäseniään ja olla puhelinyhteydessä lapsiinsa.

Virhe: Puhelinnumeron tulee alkaa nollalla ja siinä tulee olla vähintään kuusi merkkiä. Puhelinnumerossa ei saa olla välejä tai välimerkkejä.

Narges Mohammadi on toiminut Ihmisoikeuspuolustajien keskuksen (Centre for Human Rights Defenders) toiminnanjohtajana. Hän on ollut ihmisoikeustyönsä takia vangittuna Iranissa useita kertoja vuoden 1998 jälkeen. Vuonna 2011 Narges sai kuuden vuoden vankeustuomion. Tuolloin hän oli vankilassa muutamia kuukausia. Tuomiota kuitenkin lykättiin Nargesin huonon terveydentilan takia.

Vuonna 2015 Narges pidätettiin uudelleen ja vietiin Evinin vankilaan suorittamaan tuomionsa loppuun. Tuolloin Nargesin kahdeksanvuotiaat lapset joutuivat muuttamaan maanpaossa elävän isänsä hoiviin Ranskaan, eikä Narges saanut pitää heihin yhteyttä.

Oikeudenkäynnissä vuonna 2016 hänelle langetettiin kolme eri tuomiota muun muassa “kansallisen turvallisuuden vaarantamisesta” ja “hallituksen vastaisen propagandan levittämisestä”. Nargesin vankeustuomio on yhteensä 16 vuoden mittainen.

Oikeuslaitos ei katsonut hyvällä Nargesin medialle antamia haastatteluita Iranin ihmisoikeusloukkauksista tai osallistumista kuolemanrangaistusta kritisoiviin sekä happoiskuja tuomitseviin rauhanomaisiin mielenosoituksiin. Narges itse uskoo vankeuden olevan kosto EU:n ulkoasioiden ja turvallisuuspolitiikan korkean edustajan Catherine Ashtonin tapaamisesta naistenpäivänä vuonna 2014.

Narges on jatkanut ihmisoikeustyötään vankilassa ja häntä on sen vuoksi uhattu uusilla rikossyytteillä.

Vetosimme Narges Mohammadin puolesta viimeksi syksyllä 2019. Silloin vaadimme hänen vapauttamistaan ja sitä, että hänelle taataan pääsy tarvitsemaansa erikoissairaanhoitoon.

Narges kärsii useista vakavista kroonisista sairauksista kuten verihyytymistä keuhkoissa ja munuaisissa. Hän on saanut kohtauksia, jotka ovat halvaannuttaneet hänet. Hän ei ole saanut hoitoa sairauksiinsa eikä päivittäin tarvitsemiaan lääkkeitä sen jälkeen, kun hänet siirrettiin väkivaltaisesti Evinin vankilasta pahamaineiseen Zanjanin vankilaan joulukuussa 2019.

Nyt Nargesia uhkaa myös koronavirus: hänellä on todettu virukseen viittaavia oireita, jotka alkoivat kesäkuun lopulla. Narges kuuluu heikentyneen terveydentilansa takia riskiryhmään, mutta häntä ei päästetä lääkäriin. Hänelle ei myöskään ole kerrottu heinäkuussa tehdyn koronavirustestin tuloksia, vaikka hänet ja 11 muuta oireilevaa naista on kuitenkin testien jälkeen eristetty muista vangeista.

Narges on yksi monista iranilaisista mielipidevangeista, joita pelotellaan, rangaistaan ja nöyryytetään eväämällä pääsy terveydenhuoltoon.

Allekirjoita vetoomus ja vaadi, että Narges vapautetaan!