Etusivu Vetoomus Ihmisoikeudet takaisin turvapaikka­politiikkaan

Ihmisoikeudet takaisin turvapaikka­politiikkaan

Ihmisoikeudet ovat unohtuneet Suomen turvapaikkapolitiikassa. Turvaa hakevia ihmisiä palautetaan vaarallisiin maihin, turvapaikkapäätökset tehdään kiireellä eikä oikeusturva toteudu.

Hallituksen tekemät päätökset määrittelevät ratkaisevasti sen miten turvaa tarvitsevat ihmiset saavat suojelua Suomessa. Nyt on aika vaikuttaa ja kääntää Suomen turvapaikkapolitiikan suunta.

Vetoa tuleviin puoluejohtajiin: Suomen turvapaikkapolitiikan on kunnioitettava ihmisoikeuksia!

Hyvät tulevat puoluejohtajat, vaadin että

• Suomi noudattaa ehdotonta palautuskieltoa.
  • turvapaikanhakijat saavat oikeudenmukaisen turvapaikkaprosessin ja heillä on käytössään tehokkaat oikeussuojakeinot. Aiempi laintila hakijan oikeudesta avustajaan prosessin alusta lähtien sekä valitusajat täytyy palauttaa ennalleen.
  • henkilöt, joiden turvapaikkaperusteet täyttyvät, saavat turvapaikan.

Virhe: Puhelinnumeron tulee alkaa 0. Puhelinnumerossa ei saa olla välejä tai välimerkkejä.

Jokaisella turvaa hakevalla on oikeus saada asiansa käsitellyksi asianmukaisesti. Viimeisten vuosien aikana turvapaikanhakijoiden oikeusturvaa on Suomessa kuitenkin heikennetty ja maahanmuuttoviraston tulkintakäytäntöä on kiristetty.

Hakijalla ei käytännössä ole mahdollisuutta saada tarvitsemaansa avustajaa heti prosessin alusta lähtien. Turvapaikkapuhutteluun varattu aika on usein liian lyhyt eikä turvapaikkaperusteiden selvittämiseen ole riittävästi aikaa. Myös valitusaikoja on lyhennetty riittämättömiksi.

Tämän lisäksi oikeusavustajien palkkioita on leikattu. Kohtuullinen palkkio on äärimmäisen tärkeä, jotta työ voidaan tehdä taloudellisesti kestävällä tavalla.

Ketään ei tule palauttaa sellaiseen maahan, jossa henkilöä uhkaa vaino, muu epäinhimillinen kohtelu tai kidutus. Myös muu ihmisarvoa loukkaava kohtelu tai uhka kuolemanrangaistuksesta ovat perusteita palautuskiellolle. Tämä ehdoton palautuskielto sitoo kaikkia viranomaisia, mutta nykyisessä turvapaikkapolitiikassa on suuri riski että viranomaiset loukkaavat kieltoa. Esimerkiksi Afganistan on niin turvaton, ettei sinne saa palauttaa ketään, eikä sisäistä pakoa voida soveltaa.

Suomen on aika ottaa suunta kohti ihmisoikeuksia kunnioittavaa turvapaikkapolitiikkaa

Meillä on velvollisuus antaa turvapaikkaa hakeville ihmisille oikeudenmukainen turvapaikkamenettely. Suomea velvoittavat oman lainsäädännön lisäksi myös kansainväliset sopimukset.

Allekirjoita vetoomus: Suomen turvapaikkapolitiikan on kunnioitettava ihmisoikeuksia!

Tänä jouluna ihmisoikeuksien yleismaailmallinen julistus täyttää 70 vuotta. Syntymäpäivä ei kuitenkaan ole iloinen: ihmisoikeuksiamme poljetaan yhä räikeämmin ympäri maailman. Erityisesti turvaa hakevien ihmisten oikeudet ovat vakavasti uhattuina.  Kampanjoimme loppuvuonna ihmisoikeuksia kunnioittavan turvapaikkapolitiikan puolesta. Lue lisää täältä.