Etusivu Vetoomus Ihmishenkien pelastamisesta syytteisiin

Ihmishenkien pelastamisesta syytteisiin

Kreikassa yritys pelastaa ihmishenkiä voi johtaa vankilaan. Näin kävi 24-vuotiaalle Sarah Mardinille ja 25-vuotiaalle Seán Binderille, jotka toimivat pakolaisia auttavan järjestön vapaaehtoisina pelastustyöntekijöinä. Heidän tehtävänään oli havaita merellä hätään joutuneita veneitä ja auttaa niissä olevia ihmisiä.

Arvoisa ministeri Michalis Chrisochoidis,

Solidaarisuus ei ole rikos.

Vaadin, että

• kaikista syytteistä Sarah Mardinia ja Seán Binderia kohtaan luovutaan
  • tunnustatte julkisesti pakolaisten ja siirtolaisten oikeuksia puolustavan humanitaarisen toiminnan laillisuuden

Virhe: Puhelinnumeron tulee alkaa 0. Puhelinnumerossa ei saa olla välejä tai välimerkkejä.

Seán ja Sarah tapasivat toimiessaan vapaaehtoisina meripelastajina Lesboksen saarella Kreikassa. Sarah on pakolainen Syyriasta. Hänen matkansa Europpaan pääsi kansainvälisiin uutisiin, kun hän sisarensa kanssa pelasti 18 ihmistä vetämällä uppoavan laivan turvaan. Seán on vietnamilaisen pakolaisen poika.

Sarah ja Seán eivät voineet vain katsoa pakolaisten hukkumista tekemättä mitään. Heidän humanitäärinen työnsä pelasti henkiä, mutta, kuten usein muuallakin Euroopassa, heidän auttamistyötään pidettiin rikollisena. Nyt heitä molempia uhkaa 25 vuoden vankilatuomio “ihmissalakuljetuksesta”. He viettivät jo yli 100 päivää vangittuina, ennen kuin heidät vapautettiin takuita vastaan joulukuussa 2018.

Humanitääristä työtä tekevien syyttäminen rikoksesta ja pakolaisten hylkääminen merelle ei estä pakolaisia ylittämästä Välimerta, mutta lisää kuolemia.

Solidaarisuus ei ole rikos. Allekirjoita vetoomus.