Etusivu Vetoomus Humanitaarisen avun tarjoaminen ei ole rikos!

Humanitaarisen avun tarjoaminen ei ole rikos!

Isä ja tytär hukkuivat yrittäessään ylittää Meksikon ja Yhdysvaltojen rajaa. Lapset säilössä nukkuvat betonilattioilla ilman pääsyä kouluun. Tämä on todellisuus Yhdysvaltojen tuhoisan maahanmuuttopolitiikan takana.

Trumpin hallinto on jo pitkään yrittänyt estää siirtolaisten ja turvapaikanhakijoiden pääsyn Yhdysvaltoihin. Nyt se rankaisee myös heitä, jotka yrittävät auttaa.

Ihmisoikeuspuolustajat joutuvat kantamaan vastuun, jonka tulisi olla Yhdysvaltojen ja Meksikon valtioilla. Nämä urheat yksilöt uhraavat kaiken, jotta ihmisiä ei kuolisi politiikan vuoksi. Työtä tehdään jopa vankeuden uhalla.

Yksi rohkeista ihmisoikeuspuolustajista on Scott Warren, joka on vaarassa joutua jopa 10 vuodeksi vankilaan. Vaadi, että Warrenin kaltaisten urheiden ihmisoikeuspuolustajien oikeuksia suojellaan!

Hyvä oikeusministeri William Barr,

Viimeisen vuoden aikana Trumpin hallinto on laittomasti ja poliittisista syistä estänyt ihmisoikeuspuolustajien elintärkeän humanitaarisen työn Yhdysvaltojen ja Meksikon rajalla.

Uhkailu, pelottelu, ahdistelu ja rikoksista syyttäminen loukkaavat sekä Yhdysvaltojen lakeja että kansainvälistä oikeutta. Vaadin, että näiden ihmisoikeuspuolustajien elintärkeää työtä suojellaan ja:

• Kaikki humanitaarisen avun antamisesta johtuvat syytteet pysäytetään;
  • Humanitaarisen avun antaminen otetaan huomioon poikkeuksena, kun ihmisiä syytetään siirtolaisiin tai turvapaikanhakijoihin liittyvistä rikoksista

Virhe: Puhelinnumeron tulee alkaa 0. Puhelinnumerossa ei saa olla välejä tai välimerkkejä.

Trumpin hallinto luomassa humanitaarista kriisiä Yhdysvaltojen ja Meksikon rajalla

Vuoden 2019 aikana Yhdysvaltojen hallinto on syyttänyt jo yhdeksää vapaaehtoistyöntekijää rikoksista. Nämä vapaaehtoiset ovat tarjonneet vettä ja ruokaa Meksikon raja-alueella aavikkoa ylittäville siirtolaisille ja turvapaikanhakijoille. Jos Donald Trump ja hänen hallintonsa jatkavat sortavia toimiaan, rangaistukset näitä rohkeita ihmisoikeuspuolustajia kohtaan tulevat luultavasti lisääntymään tulevien kuukausien aikana.

Toimet eivät ole uusia. Yhdysvaltojen hallinto on häirinnyt rohkeita ihmisoikeuspuolustajia, jotka suojelevat siirtolaisten, pakolaisten ja turvapaikanhakijoiden oikeuksia rajalla, jo kahden vuoden ajan. Hallinto on muun muassa asettanut matkustuskieltoja sekä pidättänyt ja kuulustellut ihmisoikeuspuolustajia tuntikausia. Viranomaiset ovat myös vieneet heidän puhelimiaan ja tietokoneitaan sekä tutkineet niitä. Kaikki teot ovat osa kiihtyvää, epäoikeudenmukaista kampanjaa jolla häiritään, uhataan ja pelotellaan sekä asetetaan syytteeseen ihmisoikeuspuolustajia.

Ihmisoikeuspuolustajien työn häirinnän on loputtava

Scott Warren on yksi monista ihmisoikeuspuolustajista Yhdysvaltojen ja Meksikon rajalla. Warrenia syytetään ihmisten salakuljetuksesta sekä rikollisten suojelemisesta. Käytännössä Warren on kuitenkin vain tarjonnut humanitaarista apua, kuten vettä, ruokaa ja nukkumispaikkoja. Tämä ei missään tapauksessa ole rikos.

Marraskuussa 2019 Warren joutuu oikeuden eteen jo toistamiseen. Ensimmäinen oikeudenkäynti päättyi tuloksetta, kun valamiehistö ei päässyt yksimielisyyteen. Tällä kertaa häntä uhkaa jopa 10 vuoden vankeusrangaistus.

Jokaisella on oikeus elämään

Kampanja vaikuttaa tuhoisasti paitsi ihmisoikeuspuolustajiin, myös tuhansien siirtolaisten ja turvapaikanhakijoiden tilanteeseen. He ovat riippuvaisia näiden ihmisoikeuspuolustajien osoittamasta tuesta yrittäessään selvitä aavikon yli hengissä.

Vettä, ruokaa ja lääketieteellistä apua antamalla voidaan pelastaa henkiä Yhdysvaltojen vaarallisimmalla raja-alueella Arizonassa. Viimeisen 20 vuoden aikana rajalla on tilastojen mukaan kuollut jo yhteensä yli 7000 ihmistä. Luku on kuitenkin luultavasti paljon suurempi, sillä aavikolta löytyneitä ihmisiä ei aina tilastoida virallisesti.

Trumpin hallinnon toimilla pyritään estämään siirtolaisia saamasta heidän tarvitsemaansa humanitaarista apua. Apu saattaa olla kuitenkin  ainoa asia, joka pelastaa heidät kuolemalta.

On aika toimia, jotta humanitaarista apua tarjoavien oikeudet toimia suojellaan. Scott Warrenin kaltaisten rohkeiden ihmisoikeuspuolustajien  elintärkeä työ Yhdysvaltojen ja Meksikon rajalla on turvattava. Allekirjoita vetoomus nyt!

vesikanisteri

Lisätietoa ihmisoikeuspuolustajien tilanteesta Meksikon ja USA:n rajalla löytyy alta:

USA: Decision to retry Dr. Scott Warren is part of wider campaign against human rights defenders

USA: Authorities are misusing justice system to harass migrant human rights defenders

”Saving lives is not a crime”: Politically motivated legal harassment against migrant human rights defenders by the USA – raportti