Hongkongin aktivistit on vapautettava

Kansallisen turvallisuuden laki on tehnyt Hongkongista pikavauhtia poliisivaltion. Kesällä 2020 voimaan astuneen turvallisuuslain nojalla on pidätetty 118 henkilöä ja suljettu uutissivustoja. Viralliset syytteet on nostettu 64 henkilöä vastaan. Heistä monia uhkaa elinikäinen vankeus.

Sortava lainsäädäntö uhkaa tehdä Hongkongista samanlaisen ihmisoikeuksien autiomaan kuin Manner-Kiinasta, jossa jokainen joutuu miettimään kahdesti ennen kuin uskaltaa avata suunsa.

Jimmy Sham Tsz-kit on vuosia kampanjoinut poliittisten uudistusten ja sateenkaarioikeuksien puolesta. Vuonna 2019 Jimmy oli järjestämässä mielenosoituksia, joihin osallistui jopa kaksi miljoonaa ihmistä. Jimmy on myös pitkään ollut Hongkongin Pride-tapahtuman ja Tiananmenin aukion verilöylyn muistotilaisuuden keskeisiä järjestäjiä.

Gwyneth Ho Kwai-lam on toimittaja ja aktivisti, joka on työskennellyt niin riippumattomalle StandNews-lehdelle kuin BBC:lle. Hän oli paikalla, kun tunnistamaton porukka hyökkäsi mielenosoituksesta palaavien matkustajien kimppuun metallitangoin ja bambukepein Yuen Langin metroasemalla heinäkuussa 2019. Myös tapahtumia kuvannut Gwyneth pahoinpideltiin.

Leung Kwok-Hung on entinen paikallispolitiikko ja sosiaalidemokraattisen puolueen puheenjohtaja. Leung on ollut vuosikymmeniä eturintamassa vaatimassa muun muassa työ-olojen parantamista ja poliittisia uudistuksia.

Jimmy Sham Tsz-kit, Gwyneth Ho Kwai-lam ja Leung Kwok-Hung pidätettiin tammikuussa 2021 yhdessä yli 50 muun ihmisen kanssa. Helmikuussa heille luettiin syytteet “kumouksellisesta ja valtionvastaisesta toiminnasta”, josta maksimirangaistus on elinikäinen vankeus.

Allekirjoita vetoomus ja vaadi aktivistien vapauttamista!

Tavoitteesta
Allekirjoitusta
Päivää jäljellä
FacebookTwitterWhatsApp

HYVÄ OIKEUSMINISTERI TERESA CHENG YEUK-WAH,

Vaadin, että

• kaikki rauhanomaisesti ja ihmisoikeuksiensa puitteissa toimineet aktivistit vapautetaan ja syytteistä luovutaan, ellei henkilöä vastaan ole esittää uskottavia ja riittäviä todisteita kansainvälisesti tunnustetusta rikoksesta.

• viranomaiset lopettavat rikossyytteiden nostamisen sellaisia ihmisiä vastaan, jotka ovat vain käyttäneet oikeuttaan sananvapauteen tai muita perustavanlaatuisia ihmisoikeuksiaan.

• viranomaiset arvioivat ja korjaavat kaikki ihmisoikeuksia loukkaavat lait ja säännökset, jotka loukkaavat ihmisoikeuksia ja lopettavat sananvapauden, kokoontumisvapauden ja yhdistymisvapauden mielivaltaisen rajoittamisen.

FacebookTwitterWhatsApp

Allekirjoita vetoomus!