Etusivu Vetoomus Gulzar ei luovuta

Gulzar ei luovuta

Jos Gulzar Duishenova saisi päättää, hän matkustaisi ensimmäisellä vastaantulevalla bussilla, liikkuisi vaivatta Kirgisian pääkaupunki Biškekissä eikä hänelle tuottaisi vaikeuksia päästä sisään rakennuksiin. Gulzar liikkuu kuitenkin pyörätuolilla maassa, jossa vammaisten oikeudet eivät toteudu.

Lannistumisen sijaan Gulzar ei tyydy tilanteeseen, vaan tekee töitä parantaakseen vammaisten oikeuksia. Hän vaatii Kirgisian parlamenttia ratifioimaan YK:n vammaissopimuksen. Vaadi sinäkin!

Hyvä Kirgisian parlamentin puhemies Dastan Jumabekov,

Kirgisian parlamentti voi yhdellä äänestyksellä ottaa askeleen kohti vammaisten oikeuksien toteutumista. Kirgisia on jo alustavasti sitoutunut YK:n vammaissopimukseen, nyt on parlamentin aika ratifioida se ja varmistaa, ettei sopimus jää ainoastaan kauniiksi aikeeksi.

Vaadin, että

• Kirgisia ratifioi YK:n vammaissopimuksen
  • Vammaisopimuksen täytäntöönpanoon tehdään konkreettinen suunnitelma, toisin sanoen täytäntöönpanon aikataulu ja riittävä budjetti.

Virhe: Puhelinnumeron tulee alkaa 0. Puhelinnumerossa ei saa olla välejä tai välimerkkejä.

Vuonna 2002 Gulzar menetti jalkojensa toimintakyvyn auto-onnettomuudessa. Pian onnettomuuden jälkeen Gulzar jäi kahden poikansa yksinhuoltajaksi hänen miehensä kuoltua yllättäen. Oma vammautuminen avasi Gulzarin silmät syrjinnälle, jota vammaiset ihmiset kokevat päivittäin Kirgisiassa. Gulzarin on tukeuduttava usein muiden apuun: maan teitä, julkisia tiloja ja liikennettä ei ole rakennettu esteettömiksi.

Gulzarin on esimerkiksi hankala poistua kotoaan yksin. Hän viettääkin suuren osan ajastaan neljän seinän sisällä. Kun Gulzar haluaa lähteä ulos, hänen on pyydettävä poikiaan kantamaan hänet portaita alas ja työntämään hänet pois muhkuraiselta kotikadulta. Päästäkseen maan pääkaupungin Biškekin keskustaan, jonkun on kannettava hänet bussiin. Liikuntarajoitteisia syrjitään myös työpaikoilla, sillä työtilat eivät usein ole sopivia pyörätuolilla liikkuville.

Tämän kaiken Gulzar haluaa muuttaa – eikä muutos jää ainakaan hänestä kiinni.

Sota apatiaa vastaan

Tutustuttuaan muihin vammaisiin ihmisiin Bishekissä, Gulzar päätti omistaa elämänsä aktivismille: hän käyttää ääntään aktiivisena kansalaisyhteiskunnan jäsenenä edistääkseen etenkin vammaisten naisten oikeuksia terveydenhoitoon, työhön ja liikkumiseen. Hän on tavannut viranomaisia, järjestänyt koulutuksia bussikuskeille ja vaatinut ponnekkaasti valtionhallinnolta toimia vammaisten aseman parantamiseksi.

Sinnikkyytensä ansioista Gulzar on saanut äänensä kuuluviin maassa, jossa naisten yhteiskunnallista vaikuttamista on haluttu tukahduttaa. Gulzar on muuttamassa kulttuuria, jossa vammaisuuteen on suhtauduttu kuin parantumattomaan sairauteen.

Kirgisian parlamentilla on erinomainen hetki tehdä Gulzarin tavoitteista ja unelmista totta: maa on päättänyt liittyä YK:n vammaissopimukseen, mutta ratifiointiprosessi on yhä kesken. Allekirjoita vetoomus ja vaadi parlamenttia viemään työ loppuun jo joulukuun alussa.