Etusivu Vetoomus Favela-aktivistin murha Brasiliassa selvitettävä

Favela-aktivistin murha Brasiliassa selvitettävä

14. maaliskuuta 2018 muistetaan päivänä, jolloin yksi Brasilian arvostetuimmista ihmisoikeuspuolustajista ammuttiin kylmäverisesti autoonsa. Se oli Marielle Francon viimeinen elinpäivä.

Mariellen kuolemaa on tutkittu salassa, vaikka todisteiden valossa näyttää siltä, että murha oli perusteellisesti suunniteltu ja siihen liittyi valtiollisia toimijoita. Esimerkiksi luodit näyttävät kuuluneen liittovaltion poliisille. Allekirjoita vetoomus ja vaadi Marielle Francon murhan perusteellista ja puolueetonta tutkintaa!

Arvoisa Brasilian presidentti,

Vaadin, että

• Marielle Francon kuolemasta toteutetaan välittömästi perusteellinen ja puolueeton tutkinta.
  • Mariellen kuolemaan syyllistyneet tuodaan oikeiden eteen.
  • Brasilian viranomaiset estävät hyökkäykset ihmisoikeuspuolustajia vastaan ja varmistavat, että kansallinen ihmisoikeuspuolustajien suojeluohjelma saadaan toimimaan tehokkaasti.

Virhe: Puhelinnumeron tulee alkaa 0. Puhelinnumerossa ei saa olla välejä tai välimerkkejä.

Marielle Franco unelmoi, että hänen kotikaupunkinsa Rio de Janerio olisi turvallinen ja oikeudenmukainen. Hän kritisoi aktiivisesti poliisiväkivaltaa ja sitä, että valtio rajoittaa kansalaisten oikeuksia turvallisuuden nimissä. Marielle ei tyytynyt ainoastaan haaveilemaan muutoksesta, vaan hän oli arvostettu kaupunginvaltuutettu ja vähemmistöjen ihmisoikeuksien puolustaja.

“Mariellessa henkilöityivät ne oikeudet, joiden puolesta hän taisteli”, kertoo Mariellen kumppani Monica.

Mariellen väsymätön työ faveloissa asuvien naisten, nuorten ja sateenkaariyhteisön hyväksi päättyi, kun hänet ja hänen autonkuljettajansa ammuttiin ohi ajaneesta autosta 14. maaliskuuta 2018. Juuri ennen kuolemaansa hän oli osallistunut mustien naisten oikeuksia käsittelevään keskustelutilaisuuteen.

Mariellen tapaus ei ollut ainoa laatuaan. Brasiliassa tapetaan kymmeniä ihmisoikeuspuolustajia vuosittain. Rikokset jäävät liian usein tutkimatta ja syylliset tuomitsematta. Etenkin he, jotka uskaltavat kyseenalaistaa poliisiväkivaltaa, joutuvat uhkailun ja hyökkäyksen kohteeksi. Marielle Francon kuolemaa tutkitaan salassa, vaikka Amnesty Internationalin saamien todisteiden valossa murhaan liittyi valtiollisia toimijoita. Esimerkiksi murhassa käytetyt luodit näyttävät kuuluneen liittovaltion poliisille. Myös tapahtumapaikkaa kuvanneet turvallisuus- ja liikennekamerat oli sammutettu vain päivää ennen murhaa.

Brasilian viranomaisten on suojeltava ihmisoikeuspuolustajia uusilta hyökkäyksiltä ja laitettava syylliset vastuuseen. Allekirjoita vetoomus ja vaadi Mariellen murhan avointa, perusteellista ja riippumatonta tutkintaa sekä syyllisten saattamista oikeuteen.