Etusivu Vetoomus Eritrea: Ciham on pelastettava mielivaltaisesta vankeudesta!

Eritrea: Ciham on pelastettava mielivaltaisesta vankeudesta!

Ciham Ali Ahmed pidätettiin 15-vuotiaana vuonna 2012, kun hän oli pyrkimässä rajan yli Eritreasta Sudaniin. Nyt kahdeksan vuotta myöhemmin Ciham on edelleen vangittuna ilman syytteitä. Cihamin perhe ei tiedä, missä tytärtä pidetään eikä ole kuullut hänestä mitään koko vankeusaikana.

Eritrean ulkopuolella vain harva tietää Cihamin katoamisesta ja maassa tapahtuvista ihmisoikeusloukkauksista.

Maailmanlaajuinen painostus voi olla ratkaiseva tekijä Cihamin vapauttamiseksi – allekirjoita vetoomus!

Arvoisa Eritrean presidentti Isaias Afewerki,

Vaadin, että

• Eritrean viranomaiset kertovat Ciham Ali Ahmedin olinpaikan ja hänet vapautetaan välittömästi.
  • Viranomaiset varmistavat, että Ciham Ali Ahmed on turvassa vapauttamiseensa asti.
  • Viranomaiset kunnioittavat ilmaisun- ja liikkumisenvapautta sekä vapauttavat kaikki, jotka on mielivaltaisesti pidätetty heidän yrittäessään lähteä maasta ilman maastapoistumisviisumia.

Virhe: Puhelinnumeron tulee alkaa nollalla ja siinä tulee olla vähintään kuusi merkkiä. Puhelinnumerossa ei saa olla välejä tai välimerkkejä.

Ciham on yksi Eritrean tuhansista mielivaltaisesti vangituista

Ciham Ali Ahmed yritti lähteä Eritreasta sen jälkeen, kun hänen isänsä, maan entinen ministeri, oli joutunut lähtemään maanpakoon. Cihamin kohtalo vaikuttaa olevan poliittinen kosto hänen isälleen. Ciham vangittiin 15-vuotiaana ja hän on ollut vangittuna jo lähes kahdeksan vuoden ajan. Kukaan ei tiedä missä häntä pidetään eikä hänen perheensä ole saanut häneen yhteyttä katoamisen jälkeen.

Tuhansia ihmisiä pidetään vangittuina Eritreassa poliittisten näkemysten, uskonnollisen vakaumuksen tai toimittajan työn takia. Monet heistä on vangittu ilman syytettä tai oikeudenkäyntiä. Useissa tapauksissa vankeja estetään pitämästä yhteyttä asianajajaan tai perheenjäseniinsä. Ulkomaisilla tarkkailijoilla, kuten toimittajilla ja ihmisoikeusjärjestöillä, ei ole pääsyä Eritreaan. Myös ihmisoikeuksien puolustajia pidätetään ja vangitaan.

Koronavirus leviää täysissä vankiloissa

Amnesty International on raportoinut Eritrean vankiloiden huonoista olosuhteista ja vankien julmasta, epäinhimillisestä ja alentavasta kohtelusta. Vankilat ovat pääsääntöisesti täpötäysiä ja niiden sanitaatiossa on vakavia puutteita. Myös ruoan ja juomaveden laatu on huono.

Tungos ja huono hygienia nostavat myös koronatartuntojen riskiä vankiloissa. Tämä vaarantaa Cihamin ja muiden vankien terveyden ja elämän.

Cihamin on aika päästä vapauteen – allekirjoita vetoomus!