Etusivu Vetoomus El Salvador: Evelyn ei kuulu vankilaan!

El Salvador: Evelyn ei kuulu vankilaan!

Vuonna 2017 salvadorilainen Evelyn Hernández sai 30 vuoden vankeustuomion sen jälkeen, kun hän oli synnyttänyt kuolleen lapsen. Häntä syytettiin murhasta.

Viime elokuussa Evelyn todettiin syyttömäksi ja hänet vapautettiin vankilasta. Nyt syyttäjänvirasto on valittanut oikeuden päätöksestä – Evelyn on jälleen vaarassa.

Allekirjoita vetoomus ja vaadi syyttäjää luopumaan valituksesta!

Arvoisa ylin syyttäjä Raúl Ernesto Melara Morán,

Vaadin, että

• luovutte välittömästi tekemästänne valituksesta oikeuden päätökseen.
  • varmistatte, ettei Evelyn Hernández tai kukaan muu nainen El Salvadorissa joudu oikeuteen raskauteen liittyvien komplikaatioiden takia.

Virhe: Puhelinnumeron tulee alkaa 0. Puhelinnumerossa ei saa olla välejä tai välimerkkejä.

Huhtikuussa 2016 Evelyn Hernández synnytti kuolleen lapsen. Sairaalan henkilökunta teki ilmoituksen poliisille ja Evelyn vangittiin. Hän sai 30 vuoden vankeustuomion murhasta. Vuonna 2018 ylempi oikeusaste kumosi tuomion ja määräsi uuden oikeudenkäynnin.

Tämän vuoden elokuussa tuomari julisti Evelynin syyttömäksi ja totesi, ettei todisteita ollut riittävästi.

Vain muutamaa viikkoa myöhemmin El Salvadorin syyttäjänvirasto ilmoitti valittavansa oikeuden päätöksestä. Evelyn saatetaan jälleen asettaa syytteeseen raskauteensa liittyneiden komplikaatioiden vuoksi.

El Salvadorissa on ollut vuodesta 1998 lähtien yksi maailman tiukimmista aborttilaeista: abortti on kielletty kaikissa olosuhteissa. Lain nojalla nostetaan epäoikeudenmukaisia syytteitä raskauteen liittyvistä komplikaatioista kärsineitä naisia vastaan. Amnesty Internationalin kumppanijärjestöjen mukaan El Salvadorissa on tällä hetkellä ainakin 16 näistä syistä vangittua naista.

Vuonna 2015 Amnesty International julkaisi raportin, joka korostaa mielivaltaisten rangaistusten vaikutusta erityisesti haavoittuvassa asemassa oleviin naisiin ja tyttöihin.

Vetoa El Salvadorin ylimpään syyttäjään – Evelyn ei kuulu vankilaan!