Etusivu Vetoomus Donald Trump, lapset kuuluvat vanhempiensa luokse

Donald Trump, lapset kuuluvat vanhempiensa luokse

Kuva Yhdysvaltojen ja Meksikon rajalta ei ole kaunista katsottavaa: pelokkaita, vanhemmistaan erotettuja lapsia pidetään teltoissa ja suurissa varastorakennuksissa. Trumpin hallinto on tuottanut valtavasti tuskaa perheille, jotka etsivät turvaa Yhdysvalloista. Lapsia on erotettu väkisin vanhemmistaan rajalla ja laitettu säilöönottokeskuksiin, usein satojen kilometrien päähän vanhemmistaan.

Lasten julma kohtelu ei pääty, ellemme vaadi heille oikeudenmukaista ja laillista kohtelua. Allekirjoita vetoomus!

Hyvä Presidentti Trump,

Vaadin, että lopetatte välittömästi julman ja tarpeettoman käytännön, jonka perusteella turvapaikkaa hakevia perheitä erotetaan ja määrätään pidätettäviksi Yhdysvaltojen etelärajalla.

Vetoan, että varmistatte kiireesti seuraavien muutosten toteuttamisen:

• Lapset, jotka on erotettu vanhemmistaan tai huoltajistaan, pitää palauttaa perheidensä luokse mahdollisimman nopeasti ja ehdoitta.
  • Lasten erottaminen väkisin vanhemmista tai huoltajista on lopetettava. Kansainväliset standardit edellyttävät, että perheet saavat pysyä yhdessä ja lapsia koskevassa päätöksenteossa lasten hyvinvoinnin pitää olla tärkein asia.
  • Lasten säilöönotto on lopetettava, ovatpa he sitten saapuneet maahan aikuisen kanssa tai yksin, erotettu perheestään tai pidätetty yhdessä perheen kanssa. Säilöönotto ei koskaan ole lapsen edun mukaista.
  • Pidätettyinä olevat vanhemmat ja lapset pitää vapauttaa välittömästi ja yhdessä.

Virhe: Puhelinnumeron tulee alkaa 0. Puhelinnumerossa ei saa olla välejä tai välimerkkejä.

05000100001500020000

Kotimaastaan vaaran vuoksi pakenemaan joutuneita lapsia on erotettu perheistään Yhdysvaltojen ja Meksikon välisellä rajalla. Lapsia pidetään tällä hetkellä teltoissa ja suurissa varastorakennuksissa.

Vaikka Yhdysvaltojen hallitus ilmoitti joidenkin perheiden yhdistämisestä, se ei kertonut suunnitelmista yhdistää kaikkia perheitä. Jotkut lapsistaan erotetut vanhemmat ja perheenjäsenet käännytetään takaisin maihin, joissa he saattavat elää hengenvaarassa, tietämättä näkevätkö enää lapsiaan.

Presidentti Donald Trump allekirjoitti kesäkuun 20. päivänä asetuksen, jonka hän väittää lopettavan perheiden erottamisen. Todellisuudessa:

• asetus antaa yhä mahdollisuuden perheiden erottamiseen, kuten Yhdysvaltojen viranomaiset ovat tehneet mielivaltaisesti ainakin vuoden ajan ennen erottamispäätöksen kumoamista;
  • asetus ei tee mitään saattaakseen perheidensä luokse niitä yli 2000 lasta, jotka on pakolla erotettu vanhemmistaan;
  • asetus ei lopeta käytäntöä haastaa oikeuteen perheitä, jotka etsivät turvaa;
  • asetus valtuuttaa ottamaan lapset säilöön vanhempien kanssa turvapaikkahakemuksen käsittelyajaksi eikä se kanna huolta lasten ja perheiden säilöönoton aiheuttamasta vahingollisesta vaikutuksesta.

Presidentti Trumpin asetus ohjeisti viranomaiset myös pidättämään turvapaikkaa hakevia perheitä hakemusten käsittelyn ajaksi – käytännössä kuukausien tai vuosien ajaksi. Yhdysvaltojen hallitus käyttää tätä loukkaavaa taktiikkaa rangaistakseen turvapaikanhakijoita ja saadakseen heidät luopumaan hakemuksistaan.

Amnesty International vastustaa turvapaikkaa hakevien perheiden erottamisia kaikissa muodoissa. Viime viikkoina perheiden erottamisen julmaa politiikkaa vastustava aalto on pyyhkäissyt maapallon yli. Julkinen painostus sai presidentti Trumpin perääntymään ja allekirjoittamaan asetuksen, joka osittain kumoaa perheiden erottamis- ja pidätyskäytäntöjä – mutta ei politiikkaa.

Kotimaan turvallisuudesta vastaavan viraston (DHS) kesäkuun 23. päivänä julkaiseman tiedotteen mukaan se aikoo yhdistää perheitä vain käännytystapauksissa ja saattaa jatkaa perheiden pitämistä erillään turvapaikan hakuprosessin ajan. Tällainen politiikka on rangaistuksenomaista ja pyrkii saamaan ihmisiä luopumaan oikeudestaan hakea turvapaikkaa. Kesäkuun 24. päivänä presidentti Trump twiittasi uhkaavansa palauttaa tai käännyttää kaikki turvapaikanhakijat ”välittömästi, ilman tuomareita tai oikeudenkäyntejä”. Taistelu ei ole ohi: meidän tulee jatkaa painostusta, jotta turvaa hakevien perheiden rankaiseminen Yhdysvalloissa päättyy.

Allekirjoita vetoomus ja vaadi, että Yhdysvaltojen hallitus lopettaa turvaa hakevien perheiden pidättämisen ja erilleen sijoittamisen sekä yhdistää välittömästi perheet, jotka jo on erotettu.