Etusivu Vetoomus Bolsonaro: Lopeta Amazonin tuhoaminen!

Bolsonaro: Lopeta Amazonin tuhoaminen!

Amazonin sademetsä palaa, koska tulipaloja sytytetään tahallaan. Brasilian hallitus kannustaa ihmisiä raivaamaan sademetsää ja valjastamaan alueet maatalouskäyttöön. Samalla he riistävät alkuperäiskansoilta kodin.

Pelkästään tänä vuonna Amazonin alueella on syttynyt 75 000 tulipaloa. Alkuperäiskansojen ja sademetsän suojeleminen kulkevat käsi kädessä, mutta presidentti Bolsonaro on vienyt näiltä rahoituksen.

Sademetsän järjetön tuhoaminen on ympäristö- ja ihmisoikeuskatastrofi. Auta meitä suojelemaan Amazonia – allekirjoita vetoomus!

Arvon presidentti Jair Messias Bolsonaro,

Vaadin, että

• FUNAI:n (Brazil’s National Indian Foundation) ja IBAMA:n (Brazilian Institute of Environment and Renewable Natural Resources) rahoitus palautetaan ennalleen.
  • viranomaiset sitoutuvat lisäämään valvontaa ja partioita estääkseen maiden valtaamista.
  • laittomiin paloihin, metsän tuhoamiseen ja maiden valtaamiseen syyllistyneet asetetaan oikeuden eteen.

Virhe: Puhelinnumeron tulee alkaa 0. Puhelinnumerossa ei saa olla välejä tai välimerkkejä.

Amazonin sademetsä on ollut ilmiliekeissä jo viikkoja. Paikallisten järjestöjen mukaan poliitikot ja muut maanviljelijät kannustavat ihmisiä valtaamaan alkuperäiskansojen asuttamia alueita ja sytyttämään niitä tuleen. Sademetsää poltetaan tahallaan, koska siitä ei saa rangaistusta.

Tulipalojen avulla sademetsää muutetaan laitumeksi. Kaava on selkeä: metsästä vallataan alue, kaadetaan puut ja lopulta alue sytytetään toistuvasti tuleen. Tämän jälkeen alueelle istutetaan ruoho ja tuodaan karjaa.

“Amazonin palot ovat oire suuremmasta ongelmasta. Paperilla Brasilian lait suojelevat alkuperäiskansoja ja heidän kotejaan, mutta todellisuudessa alueita vallataan laittomasti jatkuvasti. Presidentti Bolsonaro ylenkatsoo sademetsän suojelun tarvetta ja siksi tilanne on lohduton”, sanoo Amnesty Internationalin pääsihteeri Kumi Naidoo.

“Viranomaisten täytyy selvittää, ketkä ovat vastuussa paloista ja saattaa heidät oikeuden eteen. Muuten palot jatkuvat niin kauan kuin Bolsonaro on vallassa.”

Pelkästään tämän vuoden aikana Amazonin sademetsän alueella on syttynyt peräti 75 000 metsäpaloa. Tuho täytyy pysäyttää.

Tue Amazonin sademetsää ja niitä ihmisiä, jotka kutsuvat metsää kodikseen – allekirjoita vetoomuksemme.

Lue lisää työstämme ilmastokriisin pysäyttämiseksi