Etusivu Vetoomus Azerbaidžanilainen aktivisti Bayram Mammadov vangittu taas

Azerbaidžanilainen aktivisti Bayram Mammadov vangittu taas

Azerbaidžanilainen aktivisti Bayram Mammadov on vangittu uudelleen. Hänelle langetettiin 30 päivän tuomio virkavallan vastustamisesta. Tekaistun syytteen ajoitus on vähintäänkin kiinnostava.

Pari viikkoa sitten vapautunut Bayram antoi vapautumisensa jälkeen haastattelun, jossa hän kertoi, ettei kadu poliittisen graffitin tekemistä, josta hän istui kolme vuotta vankilassa. Maaliskuun lopussa Bayram kutsuttiin poliisilaitokselle hoitamaan vapautumisensa muodollisuuksia, jonka yhteydessä hänelle langetettiin poliisin todistuksella hallinnollinen tuomio.

Bayramin vapauttaminen oli osa persialaisen uudenvuoden juhlallisuuksia, mutta juhlat ovat ohi. Bayram kertoo virkavallan pahoinpidelleen häntä kuulustelujen aikana. Allekirjoita vetoomus: Bayram on välittömästi vapautettava!

Arvoisa presidentti Ilham Aliyev,

Vaadin, että

• Bayram Mammadov vapautetaan välittömästi ja ehdoitta
  • Ennen vapauttamista, Bayram Mammadov saa tavata asianajajaansa vapaasti.
  • Syytökset Bayramin pahoinpitelystä tutkitaan ja mahdolliset syylliset asetetaan oikeuden eteen.

Virhe: Puhelinnumeron tulee alkaa 0. Puhelinnumerossa ei saa olla välejä tai välimerkkejä.

Tausta

Azerbaidžanilainen aktivisti Bayram Mammadov vapautettiin 16. maaliskuuta 2019 yli kolmen vuoden vankeuden jälkeen. Syy silloiselle vankeudelle olivat tekaistut syytteet huumausainerikoksista vuonna 2016. Todellinen syy oli hallintoa arvosteleva poliittinen graffiti, jonka hän maalasi Azerbaidžanin entistä presidenttiä esittävään patsaaseen Giyas Ibrahimovin kanssa. Molemmat saivat 10 vuoden vankeusrangaistukset tekaistuista huumausainerikoksista.

Bayram ja Giays vapautettiin 400 muun vangitun kanssa persialaisen uuden vuoden juhlallisuuksien yhteydessä. Vapautettujen joukossa oli kymmeniä aktivisteja, oppositiopoliitikoita ja toimittajia. Muutama päivä vapautumisen jälkeen Bayram antoi haastattelun, jossa korosti, että ei kadu tekemäänsä grafittia, josta hän istui kolme vuotta vankilassa.

Bayram kutsuttiin 30. maaliskuuta paikalliselle poliisiasemalle hoitamaan vapauttamiseensa liittyviä muodollisuuksia. Poliisiasemalla Bayram erotettiin mukana olleesta isästään ja hänet vietiin tuntemattomaan paikkaan.

Myöhemmin ilmeni, että Bayram oli pidätetty ja viety oikeuden eteen, joka langetti hänelle 30 päivän hallinnollisen tuomion virkavallan vastustamisesta. Oikeuden päätös perustui poliisin lausuntoon, joka väittää, että Mammadov käytti epäasiallista kieltä poliiseja kohtaan, piti meteliä poliisiasemalla ja ei totellut poliisin käskyjä. Vetoomustuomioistuin vahvisti tuomion 2. huhtikuuta.

Koko aikana Bayram ei ole saanut tavata asianajajaansa. Viranomaiset ovat toistaiseksi vedonneet ”rakennuksen desinfiointiin”, jotka estävät vierailut.

Tuomioistuimen käsittelyssä 2. päivä Bayram kertoi, että häntä oli pahoinpidelty pidätyksen aikana. Myös hänen perheensä ja ystävänsä näkivät ruhjeet Mammadovin kasvoissa. Mammadovin perhe ja ystävät uskovat, etä pidätyksen syy oli haastattelu, jonka Mammadov antoi pari päivää vapautumisensa jälkeen paikalliselle medialle.

Bayram Mammadovilla on riski joutua kidutuksen ja kaltoinkohtelun kohteeksi. Vaadimme hänen välitöntä ja ehdotonta vapauttamistaan.

Azerbaidžanin ihmisoikeustilanne

Amnesty International on dokumentoinut lukuisten vuosien ajan ihmisoikeusloukkauksia Azerbaidžanissa. Oikeutta ilmaisunvapauteen, yhdistymiseen ja rauhanomaiseen kokoontumiseen on rajoitettu voimakkaasti. Monet toimittajat, ihmisoikeuksien puolustajat ja aktivistit ovat kohdanneet häirintää, epäoikeudenmukaisia syytteitä ja heitä on pidätetty mielivaltaisesti epäoikeudenmukaisissa oikeudenkäynneissä.

Azerbaidžanilaisten ihmisoikeuspuolustajien mukaan vuonna 2018 maassa on noin 100 ihmistä vangittuna poliittisista syistä. Azerbaidžanin presidentti Ilham Aliyev hyväksyi 16. maaliskuuta 2019 persialaisen uuden vuoden kunniaksi asetuksen, jolla armahdettiin yli 400 ihmistä. Mukana oli aktivisteja ja oppositiopoliitikkoja, jotka oli vangittu tekaistujen syytteiden nojalla. Paikalliset ihmisoikeustoimijat ovat kuitenkin kertoneet, että ainakin 74 aktivistia, toimittajaa ja opposition edustajaa on yhä vankeudessa.

Azerbaidžanin ankara lainsäädäntö tekee kansalaisyhteiskunnan toiminnan lähes mahdottomaksi. Kansalaisjärjestöjen rekisteröiminen on vaivalloinen ja vaikea prosessi ja järjestöjen rahoitusta rajoitetaan ankarasti. Lue lisää helmikuussa julkaistusta raportistamme.

Poliittisesti motivoituneen ajojahdin jatkuessa, Azerbaidžan pysyy suljettuna maana ihmisoikeutarkkailijoille. Kansainvälisiltä ihmisoikeusvalvojilla tai -järjestöillä – mukaan lukien Amnesty – ei ole pääsyä maahan.