Etusivu Vetoomus Atena Daemin taistelu kuoleman­rangaistusta vastaan

Atena Daemin taistelu kuoleman­rangaistusta vastaan

Atena Daemi vastustaa kuolemanrangaistusta äänekkäästi kotimaassaan Iranissa. Sen seurauksena Atenalle langetettiin vuosien vankeustuomio. Allekirjoita vetoomus ja vaadi, että Iranin hallinto vapauttaa Atenan ja kunnioittaa kansalaistensa sananvapautta!

Arvoisa Iranin oikeuslaitoksen johtaja Ajatollah Sadegh Larijani,

Vaadin, että Iranin viranomaiset

• Vapauttavat Atena Daemin välittömästi ja ilman ehtoja.
  • Varmistavat, että Atenalla on pääsy tarvittavaan terveydenhoitoon vankilan ulkopuolella.

Virhe: Puhelinnumeron tulee alkaa 0. Puhelinnumerossa ei saa olla välejä tai välimerkkejä.

Monen iranilaiset tavoin, Atena Daemi toivoo, ettei Iranissa käytettäisi enää kuolemantuomiota. Hän kritisoi kuolemanrangaistusta sosiaalisessa mediassa, jakoi kuolemantuomion vastaisia lehtisiä ja osallistui rauhanomaiseen mielenosoitukseen, jossa vastustettiin nuoren naisen teloitusta.

Nyt Atena riutuu vankilassa. Hänet tuomittiin seitsemän vuoden vankeusrangaistukseen, kun kuolemantuomion vastustaminen, lentolehtisten jakelu ja mielenosoittaminen tulkittiin propagandan levittämiseksi ja kansallista turvallisuutta uhkaaviin kokoontumisiin osallistumiseksi. Itse oikeudenkäynti kesti 15 minuuttia.

Vankeuden aikana viranomaiset ovat pahoinpidelleet Atenaa. Häntä on myös siirrelty vankiloiden välillä. Hänet siirrettiin esimerkiksi pahamaineiseen Shahr-e Reyn vankilaan, joka on tarkoitettu väkivaltaisista rikoksista syytetyille vangeille. Atena ei keksinyt muuta tapaa protestoida siirtoa kuin nälkälakkoon ryhtymisen.

Atenaan kohdistuvat syytökset ovat keino hiljentää Atena ja monet muut ihmisoikeuspuolustajat, jotka uskaltavat tuoda esiin Iranin hallinnon ihmisoikeusloukkauksia. Hän on yksi niistä kymmenistä vangituista, jotka ovat vaarantaneet henkensä ja uhranneet vapautensa vastustaessaan kuolemantuomiota kotimaassaan Iranissa.

Atena on omistanut elämänsä meille kaikille kuuluvien oikeuksien puolustamiselle. Nyt on meidän vuoromme puolustaa hänen oikeuksiaan! Vaadi Irania vapauttamaan Atena ja lopettamaan kansalaistensa sananvapauden polkemisen!