Aseta ihmishenget etusijalle, Juha Sipilä

Viime vuonna Välimerellä kuoli enemmän pakolaisia ja siirtolaisia kuin koskaan aiemmin EU:n ulkoistaessa pelastustehtävät järjestöille. Me asetamme ihmishenget etusijalle: vaadi Juha Sipilää tekemään samoin.

Hyvä pääministeri Juha Sipilä, vaadin että,

• pakolaisia ja siirtolaisia ei lähetetä takaisin Libyaan, jossa heitä uhkaa mielivaltainen pidätys, kidutus, raiskaus ja muut ihmisoikeusloukkaukset.
  • Pelastustoimissa olevien kansalaisjärjestöjen mustamaalaaminen on lopetettava.
  • Etsintä- ja pelastustoimia on lisättävä erityisesti keskisellä Välimerellä, jossa suurin osa haaksirikoista tapahtuu.
  • Turvallisia ja laillisia reittejä on lisättävä.

Virhe: Puhelinnumeron tulee alkaa 0. Puhelinnumerossa ei saa olla välejä tai välimerkkejä.

Yli 4 500 miestä, naista ja lasta hukkui tai katosi heidän yrittäessään päästä turvaan merikelvottomissa ja täyteenahdatuissa veneissä vuonna 2016. Henkiä menetetään aina vain enemmän. Vuonna 2017 elokuun loppuun mennessä on hukkunut yli  2 000 ihmistä, jotka ovat pyrkineet Eurooppaan.

Tästä huolimatta EU:n jäsenvaltiot ovat vähentäneet Välimerellä partioivien alusten määrää jättäen kansalaisjärjestöt vastaamaan henkien pelastuksesta.

Ihmishenkien pelastamisen ja turvallisten reittien tarjoamisen sijaan EU on aloittanut Libyan viranomaisten kanssa yhteistyön, joka tähtää pakolaisten ja siirtolaisten pitämiseen Euroopan rajojen ulkopuolella. Henkensä edestä pakenevat ihmiset palautetaan nyt ilman mahdollisuutta hakea turvapaikkaa takaisin Libyaan, jossa heidät pidätetään ja jossa heitä uhkaavat räikeät ihmisoikeusloukkaukset kuten raiskaus ja kidutus.

Ihmisten pelastaminen merihädästä vain heidän palauttamiseksi takaisin Libyaan ei ole pelastamista. Yhteistyön tiivistäminen ei saa tarkoittaa vastuun ulkoistamista ja silmien sulkemista Libyan ihmisoikeusloukkauksilta. Tämän on loputtava.

Ihmishenkien pelastaminen on moraalinen ja oikeudellinen velvollisuutemme. Sama pätee suojelun ja avun tarjoamiseen. Me asetamme ihmishenget etusijalle. Allekirjoita ja vaadi Juha Sipilää tekemään samoin.