Aleksei Navalnyin henki on vaarassa!
Vetoomus

Aleksei Navalnyin henki on vaarassa!

Oppositiopoliitikko Aleksei Navalnyi pidätettiin 17.1.2021, kun hän palasi Venäjälle toivuttuaan Saksassa myrkytyksestä. Hän sai kahden ja puolen vuoden tuomion ehdollisen vankeusrangaistuksen rikkomisesta.

Navalnyin terveydentila on heikentynyt vankilassa vakavasti eikä hän ole saanut asianmukaista hoitoa. Navalnyi on myös kertonut, että hänet herätetään monta kertaa yössä. Jatkuva unenpuute täyttää kidutuksen tunnusmerkistön. Protestina Navalnyi aloitti nälkälakon maaliskuun lopulla.

Navalnyin vangitseminen on laiton ja poliittisesti motivoitunut. Vaadi kanssamme, että hänet vapautetaan välittömästi!

Tavoitteesta
Allekirjoitusta
Päivää jäljellä
Auta Navalnyia jakamalla vetoomusta sosiaalisessa mediassa.
FacebookTwitterWhatsApp

Arvoisa presidentti Vladimir Putin,

Vaadin, että

• Aleksei Navalnyi vapautetaan välittömästi
• Aleksei Navalnyi saa toivomaansa ja tarvitsemaansa sairaanhoitoa
• Aleksei Navalnyin vankilaolosuhteista aloitetaan riippumaton tutkinta, jossa väitteet kidutuksen tunnusmerkistön täyttävästä hereillä pitämisestä sekä terveydenhuollon epäämisestä selvitetään perusteellisesti
• Aleksei Navalnyin kidutukseen ja epäinhimillisen kohteluun syyllistyneet saatetaan vastuuseen

Auta Navalnyia jakamalla vetoomusta sosiaalisessa mediassa.
FacebookTwitterWhatsApp

Päivitys 3.5.2021: Aleksei Navalnyi päätti nälkälakkonsa 23. huhtikuuta omien henkilääkäriensä suosituksesta. Navalnyi pääsi lopulta sairaalaan, jota Navalnyin esikunta arvioi “muistuttaneen jopa läheisesti riippumatonta tutkimusta”.

Venäläinen tuomioistuin määräsi maanantaina 26.4. Navalnyin poliittisen verkoston ja Navalnyin perustaman korruptionvastaisen FBK-säätiön jäädyttämään toimintaansa. Samaisena torstaina verkosto ilmoitti lopettavansa toimintansa; perjantaina se oli jo ilmestynyt terroristijärjestöjen listalle. FBK:n osalta käsittely on kesken.

Lue lisää (amnesty.org)

Aleksei Navalnyi on oppositiopoliitikko, aktivisti ja korruption vastaisen säätiön perustaja. Hän on Kremlin äänekäs kriitikko. Navalnyi nousi maailmanlaajuisesti otsikoihin, kun hän joutui myrkytyksen kohteeksi elokuussa 2020. Tutkimusten mukaan Venäjän turvallisuuspalvelu FSB yritti myrkyttää Navalnyin hermomyrkky novitsokilla.

Navalnyi toipui hengenvaarallisesta myrkytyksestä Saksassa. Hän palasi kotimaahansa sunnuntaina 17.1.2021. Navalnyi pidätettiin Moskovan Sheremetjevon lentokentällä vain minuutteja koneen laskeutumisen jälkeen. Hänet tuomittiin helmikuussa kahden ja puolen vuoden ehdottomaan vankeuteen.

Navalnyin terveydentila on heikentynyt vankilassa vakavasti eikä hän ole saanut asianmukaista hoitoa. Protestina Navalnyi aloitti nälkälakon 31.3.2021. Navalnyi on myös kertonut, että hänet herätetään yöllä tunnin välein. Jatkuvan unenpuutteen aiheuttaminen ja asianmukaisen sairaanhoidon evääminen voivat täyttää kidutuksen tunnusmerkistön.

Amnesty Internationalin pääsihteeri Agnès Callamard kirjoitti presidentti Vladimir Putinille ja vaati Navalnyin vapauttamista välittömästi ja huolehtimaan, että Navalnyi saa kaipaamaansa erikoissairaanhoitoa.

Aleksei Navalnyin pidätys ja vaino on osoitus Venäjän viranomaisten halusta vaientaa hänet. Häneltä on viety mahdollisuus rauhanomaiseen aktivismiin ja sananvapauteen.