Etusivu Vetoomus Aleksei Navalnyi on vapautettava välittömästi

Aleksei Navalnyi on vapautettava välittömästi

Venäjän viranomaiset pidättivät oppositiopoliitikko Aleksei Navalnyin Sheremetjevon lentokentällä sunnuntaina 17.1.2021. Tunnettu Kremlin kriitikko saapui maahan toivuttuaan Saksassa myrkytyksestä, mutta kotiinpaluu katkesi jo passintarkastukseen.

Helmikuun alussa Navalnyi tuomittiin liki kolmen vuoden ehdottomaan vankeuteen. Amnesty katsoo kuitenkin, että viranomaiset vainoavat Navalnyia yksinomaan tämän poliittisen toiminnan takia.

Allekirjoita vetoomus ja vaadi Navalnyin vapauttamista!

Arvon presidentti Vladimir Putin,

Vaadin, että

• Aleksei Navalnyi vapautetaan välittömästi
  • Aleksei Navalnyin ja muiden Venäjän hallinnon kriitikoiden häirintä ja vaino lopetetaan välittömästi

Virhe: Puhelinnumeron tulee alkaa nollalla ja siinä tulee olla vähintään kuusi merkkiä. Puhelinnumerossa ei saa olla välejä tai välimerkkejä.

Allekirjoituksia nyt: 20203

Päivitys 24.2.2021: Amnesty ei enää puhu Aleksei Navalnyistä mielipidevankina. Navalnyi on aiemmin antanut lausuntoja, jotka täyttävät vihapuheen tunnusmerkistön, ja ovat ristiriidassa Amnestyn mielipidevangin määritelmän kanssa. Työmme hänen vapauttamisensa ja häneen kohdistuvan poliittisen vainon lopettamiseksi jatkuu samalla tavalla kuin tähänkin saakka. Vetoomusta päivitetty näiden tietojen osalta.

Päivitys 5.2.2021: Aleksei Navalnyi tuomittiin tiistaina 2. helmikuuta kahden vuoden ja kahdeksan kuukauden vankeuteeen, kun ehdollisena vuonna 2014 annettu tuomio muutettiin ehdottomaksi vankeudeksi. Vetoomuksen ingressiä päivitetty tämän tiedon osalta.

TAUSTA

Aleksei Navalnyi on oppositiopoliitikko, aktivisti ja korruption vastaisen säätiön perustaja. Hän on Kremlin äänekäs kriitikko. Navalnyi pidätettiin sunnuntaina 17.1.2021 Moskovan Sheremetjevon lentokentällä vain minuutteja koneen laskeutumisen jälkeen.

Navalnyi palasi kotimaahansa Venäjälle Saksasta, missä hän toipui viime elokuussa tapahtuneesta hengenvaarallisesta myrkytyksestä. Myöhemmin on selvinnyt, että kyse oli hermomyrkky novitsokista. Tutkimukset ovat osoittaneet, että myrkytyksen taustalla olisi Venäjän turvallisuuspalvelu FSB.

Venäjän viranomaiset avasivat Navalnyita vastaan rikostutkinnan väitetyistä petosrikoksista joulukuun lopulla 2020. Miehen väitetään käyttäneen yli 356 miljoonaa ruplaa eli yli 3,9 miljoonaa euroa hänen säätiölleen tarkoitettuja lahjoitusvaroja omiin henkilökohtaisiin menoihinsa.

Aleksei Navalnyin pidätys on osoitus Venäjän viranomaisten halusta vaientaa hänet. Häneltä on viety mahdollisuus rauhanomaiseen aktivismiin ja sanavapauteen.

Vuosien varrella Navalnyitä vastaan on nostettu kaksi poliittisesti värittynyttä rikossyytettä, joista hänet on myös tuomittu.

Lue lisää ihmisoikeuksista Venäjällä