30 vuotta ihmisoikeustyötä, 100 kertaa syytettynä

Asianajaja Eren Keskin on sitkeä kurdien oikeuksien ja oikeudenmukaisuuden puolustaja. Vuonna 2014 hänet tuomittiin ”Turkin valtion loukkaamisesta”, koska hän oli arvostellut armeijaa 12-vuotiaan pojan surmaamisesta. Sittemmin hänet on asetettu toistuvasti syytteeseen artikkeleista, jotka hänen aiemmin toimittamansa lehti on julkaissut. Eren ei kuitenkaan suostu vaikenemaan. Vaadi Turkin oikeusministeriä varmistamaan, että Ereniä ei vangita.

Hyvä Turkin oikeusministeri Bekir Bozdağ,

Ilmaisunvapautta rajoittavat lait on kumottava. Ereniä ei saa vangita oikeudenmukaisuuden puolustamisesta.

Virhe: Puhelinnumeron tulee alkaa 0. Puhelinnumerossa ei saa olla välejä tai välimerkkejä.

Eren Keskin on pitkän linjan asianajaja ja ihmisoikeuspuolustaja. Hän on puolustanut kurdivähemmistön oikeuksia kurdilehden päätoimittajana ja työskennellyt väkivaltaa kokeneiden naisten auttamiseksi.

Hänet on tuotu oikeuteen yli 100 kertaa, koska hän on ilmaissut mielipiteensä: puolustanut oikeudenmukaisuutta ja kritisoinut avoimesti maansa hallitusta.

Tälläkin hetkellä Eren Keskiniä vastaan on käynnissä useita oikeusjuttuja. Tuomiot ja syytteet häntä vastaan liittyvät sananvapautta rajoittaviin lakipykäliin. Vuonna 2014 hänet tuomittiin vankeuteen ”turkkilaisuuden halventamisesta”, ja jos tuomio vahvistetaan korkeimmassa oikeudessa, Eren joutuu vankilaan.

Lisäksi häntä vastaan on nostettu useita syytteitä valtion ja presidentin loukkaamisesta ja terroristipropagandan levittämisestä. Elokuussa syyttäjä vaati Eren Keskiniä tutkintavankeuteen terroristiryhmään kuulumisesta ja valtion yhtenäisyyden vaarantamisesta. Jos häntä vastaan nostetaan syytteet ja hänet tuomitaan, hän voisi saada elinkautisen vankeustuomion.

Olemme tukeneet Eren Keskiniä jo yli 20 vuotta. Olemme vaatineet viranomaisia tutkimaan häneen kohdistuneet tappouhkaukset ja vaatineet hänen vapauttamistaan, kun hän vuonna 1995 oli puoli vuotta vangittuna. Nyt vaadimme oikeusministeriltä ilmaisunvapautta rajoittavien lakien kumoamista. Oikeudenmukaisuuden puolustamisesta ei pidä vangita.

Vaadi Turkin oikeusministeriä varmistamaan, että Ereniä ei vangita.