Etusivu Turkista täytyy puhua

Turkista täytyy puhua

Vuoden 2016 epäonnistuneen ja verisen vallankaappausyrityksen jälkeen Turkissa saatettiin voimaan poikkeustila, jonka varjolla presidentti Erdogan ja AKP-puolueen hallussa oleva parlamentti saivat mahdollisuuden hallita maata vaarallisella ja yksinvaltaisella tavalla.

Vaikka poikkeustila muodollisesti lopetettiin heinäkuussa 2018, käytännössä mikään ei ole muuttunut.

Yli 120 000 julkishallinnon työntekijää on yhä erotettuna ja karanteenissa. Vankilassa on yhä maailman eniten toimittajia: tällä hetkellä 123 toimittajaa on joko pidätysvankeudessa tai tuomittuna. 1487 järjestöä tai organisaatiota suljettiin poikkeustilan aikana eivätkä ne ole vieläkään avannut oviaan.

Käytännössä poikkeustila tarjosi mahdollisuuden toteuttaa sortotoimet ja rakentaa lailliset puitteet sorron jatkamiselle. Poikkeustilan aikana muutettiin yli 150 lakia ja yli 300 säännöstä, joilla on tekemistä ihmisoikeuksien kanssa. Nämä lait ovat yhä voimassa.

Oikeuslaitoksen, media- ja lehtitalojen ja kansalaisjärjestöjen vaino on luomassa maahan yhteiskunnan, jossa kansalaisten oikeudet evätään ja toisinajattelijat, riippumaton media sekä oppositio marginalisoidaan.

Siksi on tärkeä, että puhumme Turkista. Poikkeustila oli lakitekninen kehikko, jolla Turkin hallinto kaappasi koko maan. Poikkeustilan lopettaminen ei ole lopettanut siihen liittyvää sortoa.

100 000+

ihmistä syytteessä epäonnistuneen vallankaappauksen jälkeen

120 000+

julkishallinnon työntekijää erotettu summittaisesti viroistaan

50 000+

henkilöä pidätysvankeudessa odottamassa oikeudenkäyntiään

1 400+

yhdistystä tai järjestöä suljettu poikkeustilan aikana

sanomalehteä tai muuta tiedotuskanavaa suljettu

120+

toimittajaa ja mediatyöntekijää vankilassa tai pidätettynä

Mitä Turkissa tapahtuu?

raportti:
ihmisoikeuksien puolustaminen turkissa

Pelon ilmapiiri on laskeutunut Turkin ylle. Turkin hallinto käyttää jatkuvaa poikkeustilaa kriittisten ja riippumattomien äänien tukahduttamiseen.