Etusivu Turkista täytyy puhua

Turkista täytyy puhua

Epäonnistuneen ja verisen vallankaappausyrityksen jälkeen Turkki on elänyt poikkeustilan aikaa. Kansalaisten turvallisuuden nimissä aloitettu poikkeustila ei kuitenkaan ole varsinaisesti suojellut kansalaisia, vaan on antanut hallinnolle mahdollisuuden hallita maata vaarallisella ja yksinvaltaisella tavalla. Siksi meidän on välttämätöntä puhua Turkista ja kertoa mitä poikkeustila tarkoittaa kansalaisyhteiskunnalle, medialle ja kaikille turkkilaisille.

Turkin tilanne on heikentynyt vaarallista tahtia. Oikeuslaitoksen, media- ja lehtitalojen ja kansalaisjärjestöjen vaino on luomassa maahan yhteiskunnan, jossa kansalaisten oikeudet evätään ja toisinajattelijat, riippumaton media sekä oppositio marginalisoidaan.

Kahden viime vuoden tilastot ovat karua luettavaa: yli 120 vangittua toimittajaa, 180 suljettua mediataloa ja satojatuhansia yhteiskunnasta syrjäytettyjä ihmisiä. Erityisesti syksystä 2016 alkaen myös kansalaisjärjestöt ja ihmisoikeuspuolustajat ovat joutuneet hallituksen tähtäimeen.

100 000+

ihmistä syytteessä epäonnistuneen vallankaappauksen jälkeen

107 000+

julkishallinnon työntekijää erotettu summittaisesti viroistaan

50 000+

henkilöä pidätysvankeudessa odottamassa oikeudenkäyntiään

1 300+

yhdistystä tai järjestöä suljettu poikkeustilan aikana

sanomalehteä tai muuta tiedotuskanavaa suljettu

120+

toimittajaa ja mediatyöntekijää vankilassa tai pidätettynä

Turkin ihmisoikeuspuolustajat, toimittajat ja kansalaistoimijat eivät ole tehneet mitään väärää. Heidän “syntinsä” on, että he eivät ole suostuneet keskeyttämään työtään tai vaikenemaan hallituksen edessä. Ja tästä he maksavat suhteetonta hintaa Turkin käyttäessä poikkeustilaa omia kansalaisiaan vastaan.

Maailma ei voi jatkaa kanssakäymistä Turkin kanssa entiseen tapaan, kun maa rikkoo räikeästi kansainvälisiä velvoitteitaan. Nyt on aika pitää meteliä ja puhua Turkin tilanteesta sekä rohkeista turkkilaisista toimijoista – vielä kun heitä on jäljellä. Alta löydät heidän tarinoitaan.

Mitä poikkeustila tarkoittaa käytännössä?

raportti:
ihmisoikeuksien puolustaminen turkissa

Pelon ilmapiiri on laskeutunut Turkin ylle. Turkin hallinto käyttää jatkuvaa poikkeustilaa kriittisten ja riippumattomien äänien tukahduttamiseen.

Vetoomus:Turkki: Poikkeustila lopetettava – pidetään meteliä!

Hyvä ulkoministeri Timo Soini ja hallitus, vaadin että

• Suomi kaikissa yhteyksissään Turkin viranomaisiin korostaa valtion velvollisuutta suojella ihmisoikeuksia, oikeusvaltiota ja vapaata kansalaisyhteiskuntaa.
  • Kanssakäyminen Turkin kanssa ei voi jatkua entiseen tapaan maan rikkoessa kansainvälisiä velvoitteitaan.

Virhe: Puhelinnumeron tulee alkaa 0. Puhelinnumerossa ei saa olla välejä tai välimerkkejä.