Etusivu Tapahtuma Vuosikokous ja kevätseminaari

Vuosikokous ja kevätseminaari

Kootaan rivimme ihmisoikeuksien ystävät – tervetuloa kevätseminaariin!

Sunnuntaina pidetään osaston sääntömääräinen vuosikokous, jossa valitaan puheenjohtaja ja uudet johtokunnan jäsenet. Äänioikeutettuja ovat jäsenmaksunsa tälle vuodelle maksaneet. Sekä lauantain että sunnuntain tilaisuudet ovat avoimia kaikille.

Amnesty osallistuu jäsenten ja tukijoiden välittömiin matkakuluihin. Löydät matkakorvauslomakkeen tästä.

Käytännön infon löydät täältä.

Vuosikokousmateriaalit löydät täältä.

Facebook-tapahtuman kautta saat nopeimmin tiedon mahdollisista muutoksista.

Viikonlopun ohjelma

Lauantai 24.3.

Kello 9.30–10 Ilmoittautuminen ja aamukahvi

Kello 10–11 Miltä haluaisit maailman näyttävän 50 vuoden kuluttua?

Joko kuolemantuomio on kielletty kaikkialla maailmassa? Onko homous yhä rikos Ugandassa, entä saako Venäjällä puhua vapaasti? Muutos on mahdollinen, kun tinkimätön työ ihmisoikeuksien puolesta jatkuu.

Asianajaja Pia Jeremejeff ja toiminnanjohtajamme Frank Johansson kertovat, kuinka voit tehdä testamenttilahjoituksen Amnestylle ja mikä sen merkitys työllemme on.

Kello 11–12.30 Ihmisoikeuspuolustajat maailmalla

Amnesty Internationalin pääsihteeri Salil Shetty avaa tilaisuuden ja Turkin Amnestyn perustajiin kuuluva, ihmisoikeustyönsä vuoksi syksyn vankilassa viettänyt Özlem Dalkiran tuo kiitokset hänen puolestaan toimineille suomalaisille.

Yleisradion toimittaja Tom Kankkonen kokoaa kahteen teemakeskusteluun kiinnostavia vieraita.

Aluksi Salil Shetty ja ulkoministeriön ihmisoikeuspolitiikan yksikön päällikkö Nina Nordström keskustelevat siitä, mitä Suomi ihmisoikeuspuolustajien tukemiseksi jo tekee. Mitä Suomi voisi tehdä paremmin?

Toinen keskustelu kääntää katseet Turkkiin, jossa ihmisoikeuspuolustajien tilanne on tukala. Salil Shetty keskustelee Özlem Dalkiranin ja Helsingin Sanomien päätoimittaja Kaius Niemen kanssa.

Aamupäivän keskustelut käydään englanniksi. Tarjolla on kuiskaustulkkaus, kerro tarpeesta ilmoittautuessasi.

Kello 12.30–13.30 Lounas

Kello 13.30–15.00 Ihmisoikeuspuolustajana Suomessa

Yleisradion toimittaja Kirsi Heikel haastattelee rohkeita suomalaisia ihmisoikeuksien puolustajia kolmessa teemakeskustelussa.

Ensimmäisenä lavalle astuu kolme ihmisoikeusaktivistia: aktivisti ja kirjoittaja Maryan Abdulkarim, maahanmuuttotutkija Erna Bodström sekä transaktivisti Sakris Kupila.

Toisessa keskustelussa pureudutaan ihmisoikeuksiin luokkahuoneessa. Koulujen kirjemaratonin luokkaansa vienyt opettaja Ritva Korhonen oppilaineen lähetti viime joulukuussa solidaarisuusviestejä Sakris Kupilalle. Nyt he kohtaavat lavalla.

#metoo on käynnistänyt uuden aikakauden naisille – myös Suomessa? #kulissientakana-ryhmän Minna Haapkylä, #memyös-aloitteen Emmi Lounela, #dammenbrister-vetoomuksen Nina Nyman sekä Amnestyn sukupuoleen ja seksuaalisuuteen perustuvan syrjinnän asiantuntija Pia Puu Oksanen keskustelevat siitä, mikä nyt muuttuu.

Osia päivän ohjelmasta striimataan verkon kautta.

Sunnuntai 25.3.

Kello 9.30 – 10.00 Ilmoittautuminen ja aamukahvi

Kello 10.00 – 11.00 Johtokunnan raportti ICM-kokouksesta ja tulevista policy-konsultaatioista

Kello 11.00 – 16.00 Sääntömääräinen vuosikokous