Vuosikokous ja kevätseminaari

Kootaan rivimme ihmisoikeuksien ystävät – tervetuloa kevätseminaariin!

Elämme merkillisiä aikoja, sillä ihmisoikeuksia romutetaan juuri nyt monessa maailman kolkassa. Suomessa meillä on käsillä tärkeä vaikuttamisen paikka, kun kuntavaalit järjestetään huhtikuun alussa. On tärkeää, että saamme kuntiin päättäjät, jotka kunnioittavat ihmisoikeuksia. Päättäjät, jotka toteavat kanssamme: minun kunnassani ei jätetä väkivaltaa kokeneita naisia yksin eikä suljeta ovia vainoa ja sotaa pakenevilta. Kevätseminaarissa pureudumme kuntavaalikampanjoinnin saloihin monelta kannalta!

Lauantaina aamulla tapaavat naisiin kohdistuvan väkivallan vastaiseen kampanjointiin keskittyvä Joku raja! -verkosto sekä pakolaisten oikeuksien puolustamiseen erikoistunut Turvassa-verkosto. Iltapäivän seminaarin avaa ministeri Elisabeth Rehn puheenvuorollaan turvapaikanhakijoista osana yhteiskuntaamme. Kuntavaalipaneeli kokoaa toimittaja Kirsi Heikelin haastatteluun kiinnostavan joukon kuntavaaliehdokkaita – mukana on myös yllätysvieraita. Illalla katsomme yhdessä Dome Karukosken ohjaaman Tom of Finland -elokuvan, jonka ylpeä yhteistyökumppani Amnesty on. Lauantain ohjelma tulkataan suomenkieliselle viittomakielelle klo 13 alkaen.

Sunnuntaina pidetään osaston sääntömääräinen vuosikokous, jossa valitaan puheenjohtaja ja uudet johtokunnan jäsenet. Äänioikeutettuja ovat jäsenmaksunsa tälle vuodelle maksaneet. Sekä lauantain että sunnuntain tilaisuudet ovat avoimia kaikille.

Amnesty osallistuu jäsenten ja tukijoiden välittömiin matkakuluihin. Löydät matkakorvauslomakkeen tästä.

Käytännön infon löydät täältä.

Vuosikokousmateriaalit löydät täältä.

Facebook-tapahtuman kautta saat nopeimmin tiedon mahdollisista muutoksista.

Ilmoittautuminen seminaariin on päättynyt.

Viikonlopun ohjelma

Lauantai 25.3.

Kello 9–10 Ilmoittautuminen ja aamukahvi

Kello 10–12 Työpajat

Voit ilmoittautua näistä toiseen.

1. Asennetta sarvista – miten voimme hälventää ennakkoluuloja ja voittaa pelkoja? Turvassa-pakolaiskampanjan tapaaminen

Työpajassa pohditaan, miten me itse kukin voimme osallistua pakolaistilanteesta käytäviin keskusteluihin ja edistää positiivisen ilmapiirin rakentamista. Tervetuloa kaikki Turvassa-verkostoon kuuluvat tai muuten pakolaiskampanjassa toimimisesta kiinnostuneet tai siihen omassa paikallisryhmässä osallistuvat!

2. Joku raja! Sote ei ole tekosyy paikallistason velttoilulle: kuntien on otettava vastuu naisiin kohdistuvan väkivallan torjumisesta.

Työpajassa esitellään Amnestyn kuntatutkimuksen tulokset: mitä kunnissa tehdään naisiin kohdistuvan väkivallan torjumiseksi – ja mitä siellä pitäisi tehdä. Pajassa kerrotaan, miten sinä voit vaikuttaa jotta kunnat ottavat vastuunsa naisiin kohdistuvan väkivallan ehkäisemisestä tosissaan. Aktivismityökaluja ei pelkästään esitellä, vaan myös harjoitellaan vaikuttavaa argumentointia!

Kello 12–13 Lounas

Kello 13–13.15 Seminaarin avaus

Kello 13.15–13.45 Elisabeth Rehn: Turvapaikanhakijamme osana yhteiskuntaamme

Kello 13.45–15.15 Yllätyksellinen kuntavaalipaneeli

Tule kuulemaan, miten eduskuntapuolueiden kärkiehdokkaat torjuisivat naisiin kohdistuvaa väkivaltaa ja kantaisivat vastuuta maailman pakolaistilanteesta omassa kunnassaan.

Paneelin juontaa toimittaja Kirsi Heikel. Ehdokkaista mukana ovat Anders Adlercreutz (r), Emma Kari (vihr), Silvia Modig (vas), Nasima Razmyar (sd), Laura Rissanen (kok), Veera Ruoho (ps), Tiina Tuomela (kd) ja Kimmo Tiilikainen (kesk).

Mukana on myös yllätysvieraita.

Kello 15.15–16 Kahvitauko, jonka aikana aktivistikirjasto

Tule kahvitauon lomassa tapaamaan aktivisteja ja kuulemaan, miten voit itsekin liittyä mukaan Amnestyssa toimiviin ryhmiin tai verkostoihin.

Kello 16.30–19.30 Rohkeuden, rakkauden ja vapauden puolesta: Tom of Finland!

Lauantain seminaaripäivän päätteeksi esitämme Touko Laaksosen elämästä kertovan Tom of Finland -elokuvan. Amnesty on Dome Karukosken ohjaaman elokuvan pääyhteistyökumppani. Elokuva on ihmisoikeusteko: se tekee näkyväksi seksuaalivähemmistöihin kohdistuneen syrjinnän lähihistoriaa.

Elokuva esitetään Suomen elokuvasäätiön Kino K-13 tilassa, joka on aivan Wanhan Sataman vieressä. Tilaan mahtuu noin 150 henkeä. Elokuvanäytös on ilmainen, mutta vaatii sitovan ennakkoilmoittautumisen. Elokuvanäytöksessä tutustutaan myös Amnestyn tuottamaan ihmisoikeuskasvatusmateriaaliin elokuvasta.

Elokuva levittää syrjimättömyyden sanomaa – ja tämä sanoma kuuluu kaikille. Amnestyn kevätseminaarissa elokuva tulkataan paikan päällä viittomakielelle, ensimmäistä kertaa.

Kello 20– Vapaamuotoinen illanvietto Amnestyn Helsingin opiskelijaryhmän seurassa

Sunnuntai 26.3.

Kello 9–10 Ilmoittautuminen ja aamukahvi

Kello 10–11 Johtokunnan tervehdys

Tervetuloa keskustelemaan johtokunnan kanssa ajankohtaisista Amnestyn päätöksentekoon, jäsendemokratiaan ja aktivismiin liittyvistä asioista.

Kello 11–16 Sääntömääräinen vuosikokous