Etusivu Tapahtuma Voimasanoja-runotyöpaja nuorille

Voimasanoja-runotyöpaja nuorille

Kaikki ansaitsevat tukea sanojen löytämiseen, ja työkaluja itsensä ilmaisuun. Kirjoittaminen on ajattelua ja fiilistelyä. Paperilla voi kokeilla huutamista, suorasukaisuutta, rehellisyyttä, antaa takaisin oikealla mitalla, saa olla pieni, herkkä ja hauras tai suuri ja raivokas. Oma itsensä tai joku aivan muu. Kirjoittaessa saattaa keksiä jotain sellaista, mitä ei olisi tullut muuten ajatelleeksi. Ajatuksia voi purkaa tai niille voi saada muodon.

Kutsumme Sinut mukaan kirjoittamaan ja lausumaan Voimasanoja.

Voimasanoja on kirjoittamisen, esiintymisen ja aktivismin projekti sukupuoleltaan moninaisille tai sukupuoltaan pohtiville nuorille (15-29 v.) Tavoitteena tarjota runoilun riemua ja itseilmaisun kehittämismahdollisuuksia ja pohtia myös sitä, miten runoilla voi vaikuttaa.

Voimasanoja on aktivistien ja lavarunouden ammattilaisen yhdessä suunnittelema kokonaisuus. Tuotannosta vastaa Amnesty International Suomen osasto.

Voimasanoja-kokonaisuuteen kuuluu kolme työpajaa. Työpajoissa voit kirjoittaa omaan pöytälaatikkoon, mutta tarkoitus on myös yhdessä miettiä, kuinka runoja lausuen voisi ravistella ympäröivää maailmaa ihmisoikeuskampanjoinnin merkeissä.

Lähtötaso osallistumiselle on kiinnostus – kirjoittamisen tai esiintymisen kokemusta ei tarvitse olla! Voit tulla mukaan koko projektiin tai osallistua vain valitsemaasi työpajaan. Työpajat ovat osallistujille maksuttomia. Osallistujat valitaan ilmoittautumisjärjestyksessä.

Voimasanoja-työpaja 1: Kirjoitetaan runo!
Voimasanoja osa 1 on kirjoittamisen työpaja, joka järjestetään keskiviikkona 20.11. klo 16-18

Alakulttuurikeskus Loukossa (Castréninkatu 7, Helsinki). Työpajan ohjaamisesta vastaavat lavaru-
noilija Jonna “Nihkee Akka” Nummela ja sukupuolentutkija Kaarna Tuomenvirta.

Ilmoittaudu mukaan ensimmäiseen työpajaan.

Alakulttuurikeskus Loukko on Helsingin Kalliossa sijaitseva kohtaamispaikka, joka noudattaa toiminnassaan turvallisemman tilan periaatteita ja on myös fyysisesti mahdollisimman esteetön.

Tulossa vuonna 2020:

Voimasanoja-työpaja 2: Harjoitellaan tekstien esittämistä!
Voimasanoja osa 2 järjestetään alkuvuodesta 2020, ja silloin harjoitellaan tekstin esittämistä.

Voimasanoja-työpaja 3: Open mic ja aktivismin mahdollisuudet
Voimasanoja osa 3 keväällä 2020 open mic -iltana joka on avoin myös läheisille, kavereille ja muille lavarunoudesta kiinnostuneille. Mietimme tässä kokoontumisessa myös, millaista aktivismia voisimme tehdä runouden voimin. Miten jatkamme tästä eteenpäin?