Etusivu Tapahtuma Kelet Kuvakukossa – PERUTTU

Kelet Kuvakukossa – PERUTTU

Kelet-elokuvan esitys Kuvakukossa 1.4. joudutaan valitettavasti peruuttamaan koronavirusepidemian kehittymisestä esitettyjen arvioiden perusteella. Olemme peruutuksesta todella pahoillamme ja koetamme löytää näytökselle uuden ajankohdan myöhemmin.

Huikean suosion tämän vuoden DocPoint-elokuvafestivaaleilla saanut Kelet nähdään Kuopiossa Kino Kuvakukossa (Vuorikatu 27) keskiviikkona 1.4. klo 17.30.

Esityksen jälkeen yleisölle on tarjolla elokuvan teemoja avaava keskustelu, jossa mukana ovat elokuvan päähenkilöt Kelet ja Lola, ohjaaja Susani Mahadura sekä ihmisoikeusasiantuntijoina Otava Piha Amnestyn Suomen osastosta ja Valentin Silvennoinen Pohjois-Savon Setasta.

Liput 8/5 e elokuvateatterin lipunmyynnistä. Lipputuottoja käytetään Amnestyn ihmisoikeustyön tukemiseen.

Kelet on dokumenttielokuva mustasta suomalaisesta transnaisesta. Elokuvan päähenkilö unelmoi menestyvänsä mallina ja on löytänyt henkisen kotinsa Vogue ballroom -alakulttuurista. Itse valittu perhe rakastaa Keletiä juuri sellaisena kuin hän on.

Elokuva on sallittu kaikenikäisille.

Kelet on tärkeä elokuva, sillä ensimmäistä kertaa suomalaisen elokuvan historiassa päähenkilö on musta transihminen. Keletin tarina murtaa voimalla ja kauniisti vallitsevia stereotypioita ja luo toivoa siitä, että toisenlainen yhteiskunta ja maailma on mahdollinen. Rodullistetuille ja transtaustaisille ihmisille tähän asti yhteiskunnassamme varatut määritelmät natisevat liitoksistaan.

Lue lisää siitä, miksi Kelet on tärkeä elokuva.

Esityksen järjestävät yhteistyössä Amnesty International Suomen osasto, Baba Lybeck Productions, Kino Kuvakukko ja Pohjois-Savon Seta/Kuopio Pride.