Etusivu Tapahtuma Kelet Kino Iiriksessä

Kelet Kino Iiriksessä

Huikean suosion tämän vuoden DocPoint-elokuvafestivaaleilla saanut Kelet nähdään Lahdessa Kino Iiriksessä (Saimaankatu 12) torstaina 20.2. Klo 18.

Esityksen jälkeen yleisölle on tarjolla elokuvan teemoja avaava keskustelu, jossa mukana ovat elokuvan päähenkilöt Kelet ja Lola, ohjaaja Susani Mahdadura sekä ihmisoikeusasiantuntijoina Kasper Kivistö Trasek ry:stä ja Otava Piha Amnestyn Suomen osastosta.

Liput 8/5 e ovelta. Lipputuottoja käytetään Amnestyn ihmisoikeustyön tukemiseen.

Kelet on dokumenttielokuva mustasta suomalaisesta transnaisesta. Elokuvan päähenkilö unelmoi menestyvänsä mallina ja on löytänyt henkisen kotinsa Vogue ballroom -alakulttuurista. Itse valittu perhe rakastaa Keletiä juuri sellaisena kuin hän on.

Elokuva on sallittu kaikenikäisille.

Kelet on tärkeä elokuva, sillä ensimmäistä kertaa suomalaisen elokuvan historiassa päähenkilö on musta transihminen. Keletin tarina murtaa voimalla ja kauniisti vallitsevia stereotypioita ja luo toivoa siitä, että toisenlainen yhteiskunta ja maailma on mahdollinen. Rodullistetuille ja transtaustaisille ihmisille tähän asti yhteiskunnassamme varatut määritelmät natisevat liitoksistaan.

Lue lisää siitä, miksi Kelet on tärkeä elokuva.

Esityksen järjestävät yhteistyössä Amnesty International Suomen osasto, Baba Lybeck Productions ja Päijät-Hämeen Elokuvakeskus / Kino Iiris.