Jyri Jaakkolan muistopäivä Tampereella 26.4.

Ihmisoikeusaktivistit Jyri Jaakkola ja Bety Cariño murhattiin 27.4.2010 matkalla piiritettyyn San Juan Copalan kylään. Jaakkola ja Cariño matkustivat humanitaarisessa saattueessa jota kohti aseellinen joukko avasi tulen. Meksikon viranomaiset ovat luvanneet selvittää murhat, mutta viiden vuoden aikana ketään ei ole saatu vastuuseen teoista.

Sunnuntaina 26.4. klo 14-17 Työväenmuseo Werstaalla vietetään Jyri Jaakkolan muistopäivää.

Tapahtuman ohjelmassa käsitellään Meksikon hallinnon väkivaltaisuuksia ja pakotettuja katoamisia. Ohjelmassa myös  mm. Jyri Jaakkolan teksteistä kootun ”Pieniä vallankumouksia” -uutuuskirjan esittely ja katsaus Jyri Jaakkolan ja Bety Cariñon murhien oikeusprosessin tilanteeseen.

Amnestyn Meksikoon ja Jyri jaakkolan ja Bety Cariñon murhiin liittyvästä kampanjoinnista kertoo maakohtaisen työn asiantuntija Anu Tuukkanen. Tilaisuudessa voi osallistua Amnestyn valokuvavetoomukseen.

Tervetuloa kuuntelemaan ja keskustelemaan! Tarjolla meksikolaisen zapatisti-osuuskunnan Caracol-kahvia.

Tilaisuuden järjestävät yhteistyössä Amnestyn Suomen osasto ja Friends of Jyri Jaakkola -verkosto.