Etusivu Tapahtuma Ihmisoikeuspuolustajaseminaari

Ihmisoikeuspuolustajaseminaari

Aktivisti, nainen, feministi? Miten piirtyy ihmisoikeuspuolustajan profiili?

Seminaari Eurooppasalissa (Malminkatu 16) ma 26.11. klo 12.45–15.45.

Seminaarissa kuulemme ihmisoikeuspuolustajien ja poliitikkojen näkemyksiä siitä, miten sukupuoli vaikuttaa ihmisoikeustyöhön. Onko vähemmistöön kuuluminen taakka, vai voiko se olla inspiroiva muutoksen moottori? Mitä ratkaisuja ihmisoikeuspuolustajat näkevät sukupuolen ja seksuaalisuuteen perustuvan syrjinnän poistamiseksi?

Tilaisuuden pääpuheenvuoron pitää Vitalina Koval Ukrainasta. Vitalina Koval on nuori seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjä puolustava aktivisti, joka on työssään kohdannut häirintää ja väkivaltaa. Amnesty International puolustaa kansainvälisessä kampanjassa hänen oikeuttaan tehdä ihmisoikeustyötä.

Paneelissa ovat mukana uiguuriaktivisti ja Feministisen puolueen varapuheenjohtaja Pazilaiti Simayijiang, sateenkaarisaamelainen ja vuoden sateenkaarinuori Anne Olli ja Kynnys ry:n puheenjohtaja ja Amnestyn Suomen osaston johtokunnan jäsen Amu Urhonen. Paneelissa vierailevat europarlamentaarikko Merja Kyllönen ja ulkoministeriön ihmisoikeusyksikön päällikkö Nina Nordström. Seminaarin paneelin juontaa toimittaja Maryan Abdulkarim.

Kuulemme myös Amnestyn Koulujen kirjemaraton -kampanjaan osallistuvien koululaisten puheenvuoron.

Seminaarissa on tarjolla mieltä avaavia keskusteluja ja puhuttelevaa musiikkia: Kaupungin Naiset -lesbokuoro esiintyy.

Aikataulu

12.45 Kahvitarjoilu
13.00 Tervetulosanat
13.15 Vitalina Kovalin puheenvuoro
14.00 Paneelikeskustelu
Paneelikeskustelun päätteeksi on aikaa yleisön kysymyksille.
15.20 Kaupungin naiset -lesbokuoro esiintyy
15.35 Yhteenveto
15.45 seminaari päättyy

Seminaarin kielet ovat suomi ja englanti. Seminaari tulkataan suomalaiselle viittomakielelle. Tila on esteetön.

Tilaisuus on kaikille avoin ja maksuton.

Tilaisuutta voi seurata myös Facebook Livenä Amnestyn FB-sivulta.

Ilmoittaudu tilaisuuteen viimeistään pe 23.11.: