Framsidan Brevmaraton för skolor För vem agerar vi?

För vem agerar vi?

Paing
Phyo
Min

Myanmar: Paing Phyo Min

Paing Phyo Min är en 22-årig studerande från Myanmar. Som medlem i Peacock Generation-gruppen gör han satirisk diktkonst. Paing Phyo Min dömdes till sex års fängelse på grund av en föreställning där gruppen kritiserade armén.

Vad kräver vi?

Vi kräver att Paing Phyo Min friges. Vi vädjar å hans vägnar till Myanmars statskansler.

METU-Pride

Turkiet: METU-Pride

METU-universitetet i Turkiet försökte sommaren 2019 förbjuda att Pride-evenemang skulle arrangeras på universitetets kampus. De studerande som med en fredlig demonstration motsatte sig förbudet misshandlades och arresterades. Medlemmarna i studentgruppen, som i åratal har försvarat regnbågsrättigheter, hotas nu av upp till tre års fängelse.

Vad kräver vi?

Vi vädjar å studentgruppens vägnar till Turkiets justitieminister. Vi kräver att åtalen mot studenterna förkastas och att övervåldet som poliserna tog till för att skingra demonstrationen skall utredas.

Gustavo
Gatica

Chile: Gustavo Gatica

Gustavo Gatica är en 22-årig chilensk studerande. På hösten 2019 deltog han i demonstrationerna som motsatte sig ojämlikhet och prishöjningar. Demonstrationerna pågick i flera veckor. Myndigheterna kväste demonstrationerna med våld.  Gustavo Gatica blev blind av polisens gummikulor.

Vad kräver vi?

Vi vädjar å Gustavo Gaticas vägnar till Chiles statsåklagare. Vi kräver att poliserna som gjort sig skyldiga till brott mot de mänskliga rättigheterna och i synnerhet att de befälhavare som tillåtit våld skall ställas till svars.

Följ oss: