Framsidan Appeal Saudiarabien: Frige Nassima al-Sada och andra kvinnorättskämpar

Saudiarabien: Frige Nassima al-Sada och andra kvinnorättskämpar

Människorättsaktivisten och mamman Nassima al-Sada har varit fängslad i över två år för att ha drivit fredlig kampanj för kvinnors rättigheter.

I fängelset har Nassima misshandlats, och hon tillåts inte träffa sin advokat eller familj. Utomstående observatörer har stoppats från att närvara vid hennes rättegångar.

Underteckna appellen och kräv att Nassima friges.

Ers majestät, kung Salman bin Abdul Aziz Al Saud,

Jag kräver att

• Nassima al-Sada och andra kvinnorättskämpar och aktivister som gripits till följd av sitt fredliga människorättsarbete frisläpps genast och deras åtal förkastas.

Skriv under appell.

Fel: Telefonnumret ska börja med 0. Numret får inte innehålla mellanslag eller konstiga tecken.

Underskrift: 3879

Nassima al-Sada har jobbat aktivt för kvinnors rättigheter så gott som hela sitt liv.

Kvinnors mänskliga rättigheter begränsas i Saudiarabien på många sätt. Det mest betydande är förmyndarskapssystemet, som går ut på att alla saudiska kvinnor bör ha en manlig förmyndare. Kvinnor får inte bestämma över sina egna angelägenheter, utan måste få tillstånd av sin förmyndare till och med för att uträtta många vardagliga sysslor.

Kvinnorättskämpar och andra aktivister fängslas

Under den senaste tiden har framsteg skett i det saudiska samhället, och kvinnor har bland annat fått rätten att köra bil. Samtidigt som kronprins Mohammad bin Salman reformerat lagstiftning som diskriminerar kvinnor, har många kvinnorättskämpar gripits under hans tid vid makten.

Arresteringsvågen började i maj 2018, och Nassima al-Sada greps i juli samma år. Hon är fortfarande fängslad och väntar på sin tredje rättegång och sin dom.

”Kvinnor ska få tillgång till sina mänskliga rättigheter”, säger Nassima.

Följ oss: