Framsidan Appeal Chile: Demonstrant förlorade synen av gummikulor – poliserna måste ställas till svars

Förra hösten förlorade unga chilenska studerande Gustavo Gatica sin syn när han träffades av polisens gummikulor i samband med en demonstration i Santiago. Han är en av de miljoner chilenare som deltagit i stora demonstrationer mot den växande ojämlikheten i landet.

De parter som möjliggjort polisvåldet och poliserna som gjort sig skyldiga till att Gustavo blev blind måste ställas till svars.

Underteckna appellen.

Bästa riksåklagare Jorge Abbott Charme,

Jag kräver att

• en utredning av poliskommendörens roll i situationen som ledde till att Gustavo Gatica skadades.
  • de polischefer som godkänner våld och de poliser som gör sig skyldiga till människorättskränkningar ställs till svars.

Skriv under appell.

Fel: Telefonnumret ska börja med 0. Numret får inte innehålla mellanslag eller konstiga tecken.

Underskrift: 275

Medborgarnas demonstrationer besvaras med våld

Hösten 2019 startade en våg av stora demonstrationer mot den växande ojämlikheten i Chile. Protesterna höll på i veckor, samlade miljontals människor på gatorna och väckte uppmärksamhet globalt. Den chilenska regeringen utlyste nödläge och polisen svarade på demonstrationerna med våld. Det finns bland annat filmer på poliser som skjuter slumpmässigt i folkmassan och siktar enskilda demonstranter i överkroppen.

Polisens överdrivna användning av maktmedel fick polisledningens godkännande, vilket ledde till att demonstranter misshandlades och till och med dödades. De chilenska makthavarna ingrep inte i polisens agerande under demonstrationerna, utan lät våldet fortsätta.

Efter att Gustavo skadades gjorde den chilenska polisen en intern utredning om händelseförloppet. Enligt utredningen kunde ingen inom polisen hållas ansvarig för skjutningen. Polisen försökte skylla händelsen på demonstranterna.

Riksåklagaren i Chile har åtalat poliskommendör ”G-3” för attacken mot Gustavo och för de uppkomna skadorna. Poliskommendörens roll i samband med händelsen måste utredas grundligt och de poliser som gjort sig skyldiga till människorättskränkningar bör ställas till svars.

”Jag offrade mina ögon så att andra kan öppna sina”

När protesterna drog igång var Gustavo Gatica en 21-årig psykologistuderande i Chiles huvudstad Santiago. Polisens gummikulor förändrade hans liv för alltid. Gustavo hoppas att hans skada får människor att vakna upp till det som sker i Chile.

Sedan Gustavo skadades har människor använt sig av ögonlapp och ropat hans namn under demonstrationer. De kräver rättvisa. Det gör också vi.

Följ oss: