Etusivu Osallistu Toimi nyt

Toimi nyt

Ukrainalainen aktivisti Vitalina Koval on omistautunut sateenkaariyhteisön oikeuksien puolustamiselle, mutta on työnsä takia joutunut äärioikeiston häirinnän ja hyökkäysten kohteeksi. Liity Vitalinan rinnalle ja vaadi, että Ukrainan viranomaiset takaavat mielenosoitusten turvallisuuden ja ottavat ihmisoikeuspuolustajiin kohdistuneet hyökkäykset tosissaan.

Tule mukaan, tue Vitalinaa.

Näytä tukesi Vitalina Kovalille naistenpäivänä

Kirjoita Ukrainan sisäministerille.

Vie viestiä eteenpäin. Materiaalit ovat käytettävissäsi.

Mistä on kysymys?

Ukraina: Vitalina Koval

Ukrainalainen aktivisti Vitalina Koval on omistautunut sateenkaariyhteisön oikeuksien puolustamiselle omassa kotikaupungissaan Uzhgorodissa. Hän ja muut aktivistit ovat kuitenkin joutuneet äärioikeistoryhmien hyökkäysten kohteeksi.

Vitalina järjesti maaliskuussa kansainvälisen naistenpäivän aikaan mielenosoituksen, jossa puolustettiin LHBTI-ryhmiin kuuluvien ihmisten ja naisten oikeuksia.

Ryhmä äärioikeiston jäseniä hyökkäsi mielenosoittajia vastaan uhkaillen ja repien julisteita. Poliisit olivat luvanneet suojella mielenosoittajia, mutta häiriköiden onnistui heittää punaista maalia Vitalinan ja muiden mielenosoittajien päälle, aiheuttaen Vitalinan silmiin vaurioita. Eikä tämä ollut ensimmäinen kerta. Myöhemmin Vitalina ja muut aktivistit saivat lisää uhkauksia ja kaksi aktivistia kertoi, että heidät oli pahoinpidelty.

Hyökkääjät vapautettiin muutama tunti pidättämisen jälkeen, mutta Vitalina joutui vaatimaan rikosilmoituksensa rekisteröimistä useita tunteja. Vaikka hyökkäys oli kohdistettu sateenkaariyhteisöön, viranomaiset olivat haluttomia rekisteröimään hyökkäystä viharikoksena ja tutkinta eteni hitaasti.

Ukrainan viranomaisten on taattava mielenosoittajien turvallisuus, otettava ihmisoikeuspuolustajiin kohdistuvat uhat tosissaan ja suojeltava heitä hyökkäyksiltä.

Ukrainassa äärioikeistolaisten ryhmien tekemiä viharikoksia ei tutkita tehokkaasti eivätkä viharikoksiin syyllistyneet joudu vastuuseen. Vitalinaan kohdistunut hyökkäys on yksi monista Ukrainan äärioikeiston hyökkäyksistä sateenkaariyhteisöä vastaan. He eivät hyväksy Vitalinan ja muiden seksuaali- ja sukupuolivähemmistöön kuuluvien ihmisten ajamia oikeuksia. Äärioikeistoryhmät ovat uhkailleet ja hyökänneet erityisesti naisten ja sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöjen oikeuksien puolustajia sekä poliittisia aktivisteja vastaan.

Amnesty Internationalin mukaan hyökkäyksiä on ollut kymmeniä sitten vuoden 2017 huhtikuun, mutta hyökkääjiä ei ole rangaistu eikä tutkinnan aikana ole huomioitu hyökkäysten syrjintään perustuvia motiiveja. Useimmat vastaavat tapaukset jäävät kokonaan käsittelemättä. Ukrainan viranomaisten vastahakoisuus tuomita hyökkäykset ja niihin syyllistyneitä on rohkaissut äärioikeistoryhmien jäseniä järjestämään lisää hyökkäyksiä sekä häiriköimään ja uhkailemaan kohteitaan verkossa ja kaduilla.

Mitä vaadimme?

Ukrainan viranomaisten tulee

• varmistaa, että Vitalina Kovalin ja muiden aktivistien tärkeä työ naisten ja seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen oikeuksien puolesta tunnustetaan julkisesti
  • varmistaa, että kaikista äärioikeiston hyökkäyksistä ihmisoikeuspuolustajia ja aktivisteja vastaan tehdään nopea, tehokas ja puolueeton tutkinta ja syylliset tuodaan oikeuden eteen
  • suojella ihmisoikeuspuolustajia hyökkäyksiltä tehokkaasti

Kirjoita oma viestisi

Kirjoita viesti Ukrainan sisäministeri Arsen Avakoville. Voit kirjoittaa ihan perinteisen paperikirjeen ja lähettää sen ministeriön postiosoitteeseen. Muistuta viestissäsi häntä valtion velvollisuudesta suojella sanan- ja ilmaisunvapautta ja varmistaa, että
ihmisoikeuspuolustajat saavat tehdä työtään rauhassa.

Kerro, että haluat Ukrainan viranomaisten

• varmistavan, että Vitalina Kovalin ja muiden aktivistien tärkeä työ naisten ja sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöjen oikeuksien puolesta tunnustetaan julkisesti
  • varmistavan, että kaikista äärioikeiston hyökkäyksistä ihmisoikeuspuolustajia ja aktivisteja vastaan tehdään nopea, tehokas ja puolueeton tutkinta ja syylliset tuodaan oikeuden eteen
  • suojelevan ihmisoikeuspuolustajia hyökkäyksiltä tehokkaasti.

Vinkkejä viestin kirjoittamiseen

Kirjoita englanniksi tai suomeksi. Voit hyvin käyttää haluamaasi ja vahvempaa kieltäsi.

Aloita kirjeesi kunnioittavasti: ”Hyvä sisäministeri Arsen Avakov / Dear Minister of Interior Arsen Avakov” toimivat hyvin.

Mainitse kirjeessäsi yllä olevat vaatimukset.

Kerro jotain, joka tekee kirjeestä henkilökohtaisen. Voit kertoa, miksi olet järkyttynyt tavasta jolla sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöjen oikeuksia puolustavia ihmisiä kohdellaan. Voit myös kertoa jotain itsestäsi. Voit myös kertoa esimerkiksi miksi Vitalinan ja muiden ihmisoikeuspuolustajien oikeuksia ei mielestäsi kunnioiteta. Voit myös kertoa jotain itsestäsi.

Lopeta kirjeesi kohteliaasti: Kunnioittavasti / Yours Sincerely on aina asiallinen.

Lähetä kirjeesi osoitteeseen

Minister of Interior
Arsen Avakov
Vul. Akademika Bohomoltsa, 10
Kyiv, 01601
Ukraine

Koulutehtävä: Vitalina Koval ja ihmisoikeuspuolustajien hiljentäminen

Sopii: kaikenkokoisille ryhmille
Vie aikaa n. 15 - 20 min.
Mitä tarvitsen? Tietokone, videotykki, kyniä, paperia

Tehtävän tavoitteena on tutustuttaa oppilaat Vitalina Kovalin tarinaan sekä siihen, miten ihmisoikeuspuolustajia pyritään hiljentämään häirinnän ja väkivallan kautta.

Näytä ryhmälle video Vitalina Kovalista. Pyydä oppilaita tarkkailemaan ja kirjaamaan ylös videon tapahtumia ja teemoja.

Löydät videon täältä

Videon katsomisen jälkeen kysy oppilailta mitä videossa tapahtui.

• Miltä heistä tuntuisi olla Vitalinan asemassa?
  • Uskaltaisivatko he tehdä samanlaista työtä, jos he joutuisivat kokemaan samanlaista vastustusta?
  • Kerro, että Vitalina on joutunut useasti äärioikeiston hyökkäysten kohteeksi ja videolla esiintyvä häirintä on todellista. Mitä hyökkääjät ja häiriköt yrittävät saada aikaan?

Jaa oppilaat pieniin, esim. 3-5 hengen ryhmiin. Jos aikaa on tai jos videossa esiintyvien tapahtumien kirjaaminen on ollut vaikeaa, voit pyytää oppilaita tässä välissä lukemaan Vitalinan tarinan. Pyydä heitä tutkimaan tarinan tapahtumia ns. syy-seuraus kartan avulla.

• Kartan keskelle tulee oppilaiden havainnoima ongelma, esim. “Sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöjen oikeuksia puolustavia ihmisiä häiritään”. Ongelma voi olla ilmaistu myös oppilaiden omin sanoin.
  • Kartan vasemmalle puolelle oppilaat kirjoittavat asioita (syitä), jotka aiheuttavat häirinnän tai heidän havainnoimansa ongelman.
  • Oikealle puolelle kirjoitetaan asioita (seurauksia), joihin ihmisoikeuspuolustajien kokema häirintä vaikuttaa.

Kun kartta on valmis, pyydä oppilaita pohtimaan mitä viranomaisten (esim. poliisin, koulujen, poliitikkojen) tulee tehdä, jotta ongelmat ratkeaisivat. Voit pyytää heitä keskittymään kartan vasempaan puoleen. Asiat voivat olla esim. koulutusta sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöjen oikeuksista tai sanan- ja ilmaisunvapaudesta, ihmisoikeuspuolustajien suojelua ja heihin kohdistuvien rikosten tutkimista yms. Tärkeintä on että oppilaat havainnoivat erilaisia tapoja, joilla ihmisoikeuksia edistetään ja suojellaan.

Kartoista nousevat havainnot voidaan purkaa yhdessä. Oppilaat voivat vertailla ongelmia ja niihin löytyneitä ratkaisuja. Oliko kartoissa samankaltaisuuksia tai eroavaisuuksia? Pyydä heitä lopuksi miettimään mihin kartan asioista he pystyisivät itse vaikuttamaan.

Materiaalit

Täältä löydät kaiken tätä toimintapyyntöä koskevan materiaalin.

Vie viestiä eteenpäin. Voit esimerkiksi kertoa osallistumisestasi sosiaalisessa mediassa tai pyytää tuttaviasi kirjoittamaan omia viestejään.