Osoita tukesi Valko-Venäjän mielenosoituksissa vangituille
Kirjoita kirje vankilaan

Osoita tukesi Valko-Venäjän mielenosoituksissa vangituille

Elokuussa 2020 presidentinvaalien jälkeen Valko-Venäjällä alkoivat valtavat mielenosoitukset. Valko-Venäjän hallitus on pyrkinyt tukahduttamaan kaiken toisinajattelun ja kritiikin, ja mielenosoituksiin on vastattu väkivaltaisesti. Rauhanomaisia mielenosoittajia on pidätetty, ja heitä on kidutettu ja pahoinpidelty pidätyskeskuksissa.

Useita satoja mielenosoituksiin osallistuneita tai muuten aktiivisesti yhteiskunnallisesti toimineita on vangittu. Monet heistä odottavat vangittuina tuomioitaan. Monet on tuomittu epäoikeudenmukaisissa oikeudenkäynneissä.

Rauhanomaiseen mielenosoitukseen osallistuminen ei ole rikos.

Tule mukaan Amnestyn kansainväliseen solidaarisuuskampanjaan ja osoita tukesi vankilassa tuomiotaan odottavalle tai sitä kärsivälle. Kirjoita kirje ja lähetä se valkovenäläiseen vankilaan.

Kirjeelläsi voi olla valtava merkitys. Se on voi olla lakimiehen tapaamisen lisäksi vangitulle ainoa yhteys ulkomaailmaan. Tukiviestisi on myös näyttö siitä, että kansainvälinen yhteisö ei hyväksy Valko-Venäjällä tapahtuvia ihmisoikeusloukkauksia.

Kenelle voin kirjoittaa?

Ihmisoikeuskeskus Viasna on julkaissut verkkosivuillaan tiedot yhteiskunnallisen aktiivisuutensa takia vangituista. Löydä tiedot heistä täältä.

Millaisen kirjeen voin kirjoittaa?

Kirjoita rohkaisevia ja kannustavia sanoja, kerro, että tuet kirjeen saajaa hänen tilanteessaan.

Voit kirjoittaa omin sanoin, mutta tärkeää on, että kirjeesi on venäjäksi tai valkovenäjäksi, muutoin sitä ei toimiteta perille. Saat tarvittaessa apua ihmisoikeuskeskus Viasnan sivuilta löytyvistä malliviesteistä tai voit käyttää Google-kääntäjää tai muuta verkossa tarjolla olevaa käännöspalvelua. Tarjoamme tarvittaessa apua kääntämiseen.

Miten ja mihin lähetän kirjeeni?

Voit lähettää  kirjeesi Vkletochku-järjestön sivuston kautta. Sivustolla olevalla lomakkeella voit lähettää myös englanninkielisen viestin, jonka järjestön vapaaehtoiset kääntävät, tulostavat ja lähettävät puolestasi vankilaan.

Voit lähettää kirjeesi myös postitse. Löydät osoitteen vankilaan jokaisen ihmisoikeuskeskus Viasnan sivulla esitellyn vangin esittelyn yhteydestä. Lähetä kirjeesi postitse vankilan osoitteeseen vangin omalla nimellä.

Miten toimin?

• Tutustu vankeihin ja heidän taustoihinsa ihmisoikeuskeskus Viasnan verkkosivuilla.
  • Kirjoita kirje venäjäksi tai valkovenäjäksi. Voit tarvittaessa hyödyntää malliviestejä tai käyttää esimerkiksi Google-kääntäjää apunasi.
  • Lähetä kirjeesi postissa. Osoitteen löydät kunkin vangin tietojen yhteydestä.

Tai:

• Kirjoita kirje ja lähetä sen Vkletochku-järjestön verkkosivujen kautta. Verkkosivuston kautta voit lähettää myös englanninkielisen kirjeen käännettäväksi ja lähetettäväksi. Voit kohdistaa verkkolomakkeella kirjeesi haluamallesi vangille. Voit etsiä valikosta vangin, jonka tietoihin tutustuit Viasnan verkkosivuilla.
  • Voit myös kirjoittaa kirjeesi suomeksi, ja lähettää sen Amnestylle. Autamme kirjeesi kääntämisessä venäjäksi. Lähetä kirjeesi ja pyyntö käännöksestä sähköpostitse: action@amnesty.fi

Vinkkejä ja ohjeita vankilaan lähetettävän kirjeen kirjoittamiseen:

1. Nimeä kirjeesi vastaanottaja. Kirjoita vastaanottajan nimi ja osoite mielellään venäjäksi tai valkovenäjäksi.
  2. Kirjoita tai käännä kirjeesi venäjäksi tai valkovenäjäksi.
  3. Päivää kirjeesi.
  4. Vankiloihin menevät kirjeet kulkevat sensuurin läpi. Älä kirjoita mitään sellaista, josta voisi olla kirjeen saajalle vahinkoa. Kirjota rohkaisevia sanoja, kerro arkipäiväisistä asioista vankilan ulkopuolella: luonnosta, taiteista, kulttuurista. Kirjoita kuin kirjoittaisit hyvälle ystävälle. Voit myös kertoa hieman itsestäsi ja esimerkiksi aiheesta, jonka ajattelisit kiinnostavan kirjeen saajaa. Kannusta kirjeen saajaa jaksamaan.
  5. Voit myös lähettää postikortin. Vältä tällöin sensuurin vuoksi punavalkoisia kuva-aiheita.
  6. Kirjeesi saattaa jäädä sensuuriin, eikä kaikkia viestejä välttämättä toimiteta perille. Silti, ja juuri siksi, on tärkeää kirjoittaa väsymättä!

Jos sinulla on kysyttävää tai tarvitset käännösapua tai tukea postikuluihin, ota yhteyttä: action@amnesty.fi

Kerro meille kirjeestäsi! Kuulemme mielellään, kenelle kirjoitit.

Kirjoitin kirjeen

• Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.