Etusivu Koulujen kirjemaraton Mitä kampanja on saanut aikaan?

Mitä kampanja on saanut aikaan?

Vuonna 2019 kampanja järjestettiin kansainvälisesti jo 17. kerran. Ihmiset ympäri maailmaa lähettivät yli 6,6 miljoonaa viestiä ihmisoikeuksien puolesta. Kouluissa viestejä kirjoitettiin yli 40 maassa, ja Suomessa kampanjaan osallistui yli 70 koulua ja 4 100 oppilasta.

Kampanjan kirjeillä on vuosien saatossa ollut vaikutusta.Vuoden 2019 kampanjassa oppilaat Suomessa kirjoittivat viestejä ihmisoikeuspuolustajien puolesta Kanadassa ja Filippiineillä. Lue lisää kansainvälisen kampanjan saavutuksista täältä (englanniksi).

Grassy
Narrows

Yli 400 000 ihmistä vetosivat yli 50 vuotta elohopeamyrkytyksestä kärsineen alkuperäiskansayhteisön puolesta Gassy Narrowsissa, Kanadassa. Huhtikuussa 2020 Kanadan hallitus allekirjoitti viimein $19.5 miljoonan arvoisen sopimuksen terveydenhuoltopalvelujen rakentamisesta elohopeamyrkytyksen saaneille. Sopimus on askel kohti oikeudenmukaisuutta ja selkeä voitto pitkään oikeuksistaan taistelleelle Grassy Narrowsin yhteisölle.

Marinel
Sumook
Ubaldo

Vuoden 2013 Yolanda-hirmumyrkystä selviytyneen filippiiniläisen ilmastoaktivistin Marinel Sumook Ubaldon puolesta lähetettiin yli puoli miljoonaa viestiä. Filippiinien presidentin kanslia on huomioinut saamansa kirjeet, ja maan hallitus on osoittanut suurempaa huomiota hirmumyrsky Yolandasta selviytyneitä kohtaan Matarinaossa. Filippiinien sisä- ja paikallishallinnosta vastaava ministeriö on pyytänyt Matarinaon pormestarilta raporttia korjaustoimista hirmumyrskyn jälkeen.

Muita onnistumisia vuosien varrelta

Vuonna 2018

kampanjassa vedottiin ihmisoikeuspuolustajien suojelemiseksi Ukrainassa, Iranissa ja Brasiliassa. Lähes 400 000 ihmistä ympärin maailman vetosivat ukrainalaiseen Vitalina Kovaliin kohdistuneiden hyökkäysten tutkimiseksi. Kampanjan ansiosta naistenpäivänä 2019 Vitalina pystyi ensimmäistä kertaa kolmeen vuoteen järjestämään mielenilmauksen kotikaupungissaan ilman äärioikeiston häirintää. Yli 700 000 ihmistä vetosivat Atena Daemin puolesta, joka istuu vankilassa kritisoituaan kuolemanrangaistuksen käyttöä Iranissa. Häntä on pahoinpidelty, ja hän on ollut välittömän lääketieteellisen hoidon tarpeessa. Kiitos kansainvälisen kampanjan Iranin viranomaiset vihdoin myönsivät Atenalle pääsyn tarvitsemaansa hoitoon. Vuoden 2018 kampanjassa kirjoitettiin myös tunnetun brasilialaisen ihmisoikeuspuolustajan Marielle Francon tapon selvittämiseksi. Maaliskuussa 2019 otettiin ensimmäisiä askelia oikeudenmukaisuuden suuntaan kun kaksi entistä poliisia pidätettiin syytettynä Mariellen taposta. Yli puoli miljoonaa ihmistä ympäri maailman vaativat Mariellelle oikeutta.

Vuonna 2017

Koulujen kirjemaratonissa vedottiin Jamaikan viranomaisiin oikeuden takaamiseksi poliisiväkivallan uhreille. Poliisit ampuivat Shackelia Jacksonin veljen Nakiean hänen työpaikalle tammikuussa 2014, koska hän vastasi ulkonäöltään rastahiuksista ryöstöstä epäiltyä miestä. Kampanjan aikana Shackelia Jacksonin puolesta lähetettiin yli puoli miljoonaa viestiä. Viestit saavuttivat myös Jamaikan viranomaiset, jotka myönsivät tarpeen valvoa poliisin toimia tarkemmin sekä uudistaa maan oikeusjärjestelmää.

Vuonna 2016

kampanjassa kirjoitettiin albinismin takia syrjittyjen ja vainottujen ihmisten tukemiseksi Malawissa. Amnestyn kampanjointi johti osaltaan lakimuutokseen, joka sisältää uusia rikosnimikkeitä sekä tiukempia rangaistuksia hyökkäyksistä, jotka kohdistuvat ihmisiin, joilla on albinismi.

Vuonna 2015

kampanjamme saavutti myös Burkina Fason viranomaiset, jotka sitoutuivat lapsiavioliittojen vähentämiseen.

Vuonna 2014

kirjoitimme alaikäisenä kuolemaantuomitun ja kidutetun Moses Akatugban puolesta. Seuraavana vuonna hänet vapautettiin kansainvälisen kirjemaratonin tuloksena. Marraskuussa 2016 Moses vieraili Suomessa ja kävi myös hänen puolestaan kampanjoineessa koulussa. Lue tai katso mitä Moses ajattelee Koulujen kirjemaratonista.

Vuonna 2013

ensimmäisessä Koulujen kirjemaratonissa Suomessa vedottiin etiopialaisen ihmisoikeuspuolustajan ja toimittajan Eskinder Negan vapauttamiseksi. Eskinder oli tuomittu kesällä 2012 18 vuoden vankeuteen terroristista rikoksista, täysin perusteetta ja epäoikeudenmukaisen oikeudenkäynnin jälkeen. Todellisuudessa tuomio liittyi hänen työhönsä sananvapauden puolesta. Pitkän odotuksen jälkeen Eskinder vapautettiin helmikuussa 2018. Myös Suomen kouluissa Eskinderin puolesta kirjoittaneita oppilaita on tästä kiittäminen!