Etusivu Kirjeitä vapaudelle Paing Phyo Min

Satiiri armeijasta johti vankeuteen

Play Video

Paing Phyo Min, Myanmar

Paing Phyo Min on 23-vuotias myanmarilainen opiskelija, joka tekee satiirista runotaidetta Peacock Generation -ryhmän jäsenenä. Hänet on tuomittu kuudeksi vuodeksi vankilaan ryhmän armeijaa kritisoineiden esitysten vuoksi.

Paing Phyo Paing Minin esitystaiteen ryhmä tekee perinteisiä myanmarilaisia runoutta ja musiikkia yhdistäviä Thangyat- esityksiä. Keväällä 2019 he kritisoivat esityksissään maansa armeijaa sen valtapyrkimyksistä ja rahankäytöstä. Tallenteita esityksistä jaettiin sosiaalisessa mediassa.

Myanmarin armeija ei siedä kritiikkiä. Esitykset johtivat Paing Phyo Minin ja muiden ryhmän jäsenten pidätyksiin, syytteisiin ja vankilatuomioihin.

Paing Phyo Min tuomittiin kuuden vuoden vankeusrangaistukseen, perusteina syytteet “kunnianloukkauksesta” ja upseerien ja sotilaiden rohkaisemisesta velvollisuuksiensa hylkäämiseen. Hänen tuomionsa on pidempi kuin muiden Peacock Generation -ryhmän jäsenten. Hän istuu tuomiotaan vankilassa, jossa ylikuormituksen takia on kohonnut riski saada koronatartunta.

Taiteen tekeminen ja yhteiskunnallisen kritiikin esittäminen ei ole rikos. Puolusta sananvapautta.

Lähetä tukiviesti Paing Phyo Minille.

Voit myös kirjoittaa hänen puolestaan Myanmarin valtiokanslerille. Tarkemmat ohjeet löydät kampanjamateriaalista.