Etusivu Kirjeitä vapaudelle Onnistuimme

Onnistuimme

Chelsea Manning on vapaa!

Chelsea Manning vapautettiin toukokuussa 2017.

Manning tuomittiin vuonna 2013 vankeuteen Yhdysvaltain asevoimien tekemien ihmisoikeusloukkausten ja mahdollisten sotarikosten paljastamisesta, mutta väistyvä Yhdysvaltain presidentti Barack Obama lievensi Manningin tuomiota virkakautensa viimeisinä päivinä.

Suomessa yli 10 000 ja maailmanlaajuisesti reilut 250 000 henkilöä vetosi Chelsea Manningin vapauttamisen puolesta.

Moses Akatugba armahdettu

Nigerian Delta-osavaltion kuvernööri Emmanuel Uduaghan myönsi Moses Akatugballe täyden armahduksen.

Moses Akatugba oli tuomittu kuolemaan kolmen puhelimen ja joidenkin muiden laitteiden aseelliseen ryöstöön osallistumisesta. Kuolemantuomio perustui kiduttamalla saatuun ”tunnustukseen”, ja Moses oli itse kieltänyt syyllistyneensä rikokseen. Moses oli vasta 16-vuotias, kun hänet pidätettiin.

Suomessa yli 26 000 allekirjoitti vetoomuksemme Moseksen kuolemantuomion kumoamiseksi. Kansainvälisesti keräsimme satoja tuhansia allekirjoituksia.

Norjassa transihmisille oikeus oikeaan sukupuoleen

Norjassa sukupuolen juridinen vahvistaminen on jatkossa henkilön omasta ilmoituksesta kiinni.

Norjalaiselta transnaiselta John Jeanette Solstad Remølta oli evätty oikeus sukupuolensa juridiseen vahvistamiseen, sillä hän kieltäytyi valtion vaatimasta pakkosterilisoinnista. Enää hänen ei tarvitse sitä tehdä.

”Tuki, jota olen saanut ihmisiltä maailman joka kolkasta, on ollut uskomatonta. En odottanut sitä ja haluaisin lämpimästi kiittää jokaista, joka on tukenut minua ja muita tässä kamppailussa”, Solstad Remø kertoi.

Parempaa hoitoa naisille ja tytöille Mkhondossa

Mkhondon alueella Etelä-Afrikassa raskaana olevia naisia ja tuoreita äitejä kuoli elintärkeän terveydenhoidon puutteeseen. Äitiyskuolleisuus oli kasvussa, eikä tietoa terveydenhuollosta ja ehkäisystä ollut tarjolla.

Paikallinen klinikka laajensi raskauden ajan hoitoa kahdesta päivästä seitsemään päivään viikossa. Alueen naiset ja tytöt pääsevät klinikalle nyt joka päivä. Muutos on merkittävästi lyhentänyt odotusaikoja ja siitä hyötyvät etenkin työssä käyvät naiset, joiden ei tarvitse enää ottaa palkatonta vapaata päästäkseen hoitoon.

Valkovenäläinen mielipidevanki Ales Bialiatski vapautettu

Valkovenäläinen ihmisoikeusaktivisti Ales Bialiatski vapautettiin työleiriltä vuonna 2014. Vuoden 2012 kampanjan Amnestyn tukijat lähettivät Bialitskille 40 000 kirjettä. Häntä vastaan nostetut syytteet ja hänen vangitsemisensa olivat poliittisia, ja niiden tarkoituksena oli estää hänen laillinen ja rauhanomainen ihmisoikeustyönsä.

“Haluan kiittää ennen kaikkea henkisestä tuesta. Suurimman vaikutuksen minuun tekivät kirjeet, joita sain tavallisilta ihmisiltä - ja siitä haluan lausua kiitokseni kaikille Amnestyn aktivisteille.”
Osallistu