Zelimhan Murdalov

26-vuotias opiskelija Zelimhan Murdalov katosi vuonna 2001 Tšetšeniassa. Yli kymmenen vuotta myöhemmin katoamista ei ole vieläkään selvitetty. Murdalovin kohtalo on esimerkki siitä, miten Pohjois-Kaukasiassa useita ihmisiä katoaa jäljettömiin. Tahdonvastaiset katoamiset jäävät usein tutkimatta ja rankaisematta.

Zelimhan Murdalov pidätettiin tammikuussa 2001 Oktjabrskin kaupunginosassa Tšetšenian pääkaupungissa Groznyissa epäiltynä huumeiden hallussapidosta. Poliisiasemalla häntä pahoinpideltiin lyömällä, potkimalla, kumipampulla hakkaamalla ja sähköshokeilla. Kidutuksen seurauksena hän sai muun muassa hengenvaarallisia päävammoja.

Murdalovin perheenjäsenet pyrkivät pidätyksen jälkeen useaan otteeseen poliisiasemalle, mutta heitä ei päästetty sisään. Kolme päivää myöhemmin poliisiaseman henkilökunta kertoi, että Murdalov oli vapautettu sinä aamuna. Perhe ei enää koskaan nähnyt häntä.

Maaliskuun lopussa 2005 Oktjabrskin alioikeus tuomitsi sisäministeriön erikoisjoukkojen jäsenen Sergei Lapinin syylliseksi Murdalovin kidutukseen. Kaksi muuta kidutuksesta syytettyä poliisia etsintäkuulutettiin, mutta heitä ei ole yritetty tavoittaa. Oikeus sai myös selville, että poliisit olivat kuljettaneet Murdalovin pois poliisiasemalta. Hänen olinpaikkaansa ja katoamistaan ei kuitenkaan ole vieläkään selvitetty eikä ketään ole saatu vastuuseen katoamisesta.

Murdalovin sisaren mukaan toinen kidutuksesta syytetyistä poliiseista otettiin helmikuussa 2016 kiinni Omskissa ja hänet siirrettiin Tšetšeniaan odottamaan oikeudenkäyntiä. Molemmat syytetyt kuitenkin armahdettiin ennen kuin heitä oli edes tuomittu. Murdalovin perhe pelkää, että armahdusten myötä Zelimhan Murdalovin kohtaloa ei tulla koskaan selvittämään.

Murdalovin perhe on yrittänyt sinnikkäästi selvittää mitä Zelimhanille tapahtui. Asian esillä pitäminen on ollut heille vaarallista: heitä on uhkailtu ja peloteltu. Murdalovin äiti ja sisar ovat joutuneet lähtemään maasta oman turvallisuutensa vuoksi. Perheen isä on jäänyt Venäjälle jatkamaan katoamisen selvittämistä ja odottamaan tietoa poikansa kohtalosta.

Tahdonvastaiset katoamiset ovat yleinen ongelma Pohjois-Kaukasiassa. Kadonneiden perheet elävät jatkuvassa epätietoisuudessa läheistensä kohtalosta, ja surutyön tekeminen on mahdotonta. Katoamiset jatkuvat niin kauan kuin Murdalovin kaltaisten kadonneiden tapauksia ei selvitetä ja syyllisiä saada vastuuseen.

Amnesty International vaatii, että kaikki Zelimhan Murdalovin katoamiseen ja kidutukseen syyllistyneet henkilöt saatetaan oikeuden eteen ja että viranomaiset selvittävät hänen omaisilleen, mitä hänelle on tapahtunut.