WOZA (Women of Zimbabwe Arise)

Rauhanomaisiin mielenosoituksiin osallistuneita zimbabwelaisen WOZA-järjestön jäseniä on toistuvasti pidätetty. Poliisi on uhkaillut, ahdistellut ja pahoinpidellyt mielenosoittajia ja järjestön johtajia. Zimbabwen hallitus pyrkii hiljentämään ihmisoikeuspuolustajat ja estämään hallitukseen kohdistuvan julkisen kritiikin.

WOZA (Women of Zimbabwe Arise) on vuonna 2003 perustettu järjestö, joka toimii vahvistaakseen naisten oikeuksia ja yhteiskunnallista osallistumista. Järjestö on yksi Zimbabwen suurimmista ihmisoikeusjärjestöistä.

Poliisi on toistuvasti pidättänyt, pahoinpidellyt ja pelotellut WOZAn jäseniä, jotka ovat osallistuneet maan jatkuvasti heikkeneviä taloudellisia ja sosiaalisia oloja ja ihmisoikeustilannetta kritisoiviin rauhanomaisiin mielenosoituksiin. Pidätettyjen joukossa on ollut naisia lasten tai vauvojen kanssa, ja raskaana olevia naisia.

Toukokuussa 2011 mellakkapoliisi hajotti WOZAn mielenosoituksen väkivaltaisesti ja hakkasi pampuilla ainakin 40 mielenosoitukseen osallistunutta, heidän joukossaan järjestön johtaja Jenni Williams.

Vuosien 2012 ja 2013 aikana kansalaisjärjestöjen toimitilaa kavennettiin entisestään ja WOZAn jäseniä pidätettiin mielenosoituksissa. Huhtikuussa 2013 WOZA ja sen johtajat Jenni Williams ja Magodonga Mahlangu valittivat Afrikan ihmisoikeuksien ja kansojen oikeuksien komissioon Zimbabwen toimista rajoittaa kokoontumis- ja ilmaisunvapautta.

Helmikuussa 2014 mellakkapoliisi hajotti kyynelkaasun avulla WOZAn rauhanomaisen ystävänpäiväkulkueen ja pidätti ja pahoinpiteli 8 mielenosoittajaa. 800 WOZAn kannattajaa marssi poliisiasemalle protestoidakseen poliisiväkivaltaa vastaan, mihin poliisi vastasi hakkaamalla mielenosoittajia ja pidättämällä lähes 200 henkilöä.

Elokuussa 2016 WOZAn perustajaa Jenni Williamsia ja yhdeksää järjestön jäsentä syytettiin häiriön aiheuttamisesta urheilutapahtuman yhteydessä. Heidät pidätettiin kahden päivän ajaksi. WOZAn jäsenet kiistävät poliisin väitteet häiriön aiheuttamisesta.

Amnesty vaatii Zimbabwen hallitusta lopettamaan WOZAn jäsenten ja muiden ihmisoikeusaktivistien mielivaltaiset pidätykset, pahoinpitelyn ja häirinnän ja tutkimaan ihmisoikeuspuolustajiin kohdistuvat loukkaukset. Zimbabwen hallituksen on kunnioitettava oikeutta sananvapauteen, kokoontumisvapauteen ja järjestäytymisvapauteen ja uudistettava tai kumottava lait, jotka ovat ristiriidassa YK:n kansalais- ja poliittisten oikeuksien yleissopimuksen kanssa sekä varmistettava, että ihmisoikeuspuolustajat voivat tehdä työtään turvallisesti.