Raif Badawi

Raif Badawi on saudiarabialainen sananvapausaktivisti ja mielipidevanki, joka tuomittiin 7.5.2014 kymmenen vuoden vankeuteen ja 1000 raipaniskun ruumiilliseen rangaistukseen. Raif Badawi sai rangaistuksensa 50 ensimmäistä raipaniskua 9.1.2015, mikä aiheutti kansainvälisen protestiaallon.

Raif Badawi pidätettiin 17. kesäkuuta 2012 syytettynä Saudi-Arabian verkkolakien rikkomisesta ja Islamin loukkaamisesta. Hän oli perustanut “Saudi-Arabian liberaalit” -nimisen verkkofoorumin tarkoituksenaan kannustaa ihmisiä poliittiseen ja yhteiskunnalliseen keskusteluun.

Badawia vastaan nostetut syytteet liittyivät hänen kirjoittamiinsa artikkeleihin, joista yhdessä syyttäjien mukaan pilkattiin Saudi-Arabian siveellisyysviranomaisia. Kyseisiä viranomaisia kutsutaan myös uskonnolliseksi poliisiksi. Syytteissä mainitaan myös muiden kirjoittamien kommenttien poistamatta jättäminen. Eräässä kommentissa väitettiin Al-Imam Mohamed ibn Saudin yliopiston muuttuneen ”terroristien pesäksi”.

Raif Badawia syytettiin kirjoitusten ja kommenttien perusteella ”uskosta luopumisesta”, josta voi Saudi-Arabiassa saada kuolemantuomion.

Oikeudenkäynti alkoi kesäkuussa 2012 Jeddan yleisessä tuomioistuimessa. Oikeus totesi 21. tammikuuta 2013, ettei sillä ole valtuuksia tapauksen käsittelemiseen, koska Raif Badawi ei ollut sen mukaan loukannut islaminuskoa eikä täten ollut ”luopunut uskosta”. Samalla se lähetti Badawin Jeddan rikostuomioistuimen tuomittavaksi.

Yleinen syyttäjä vaati kaikesta huolimatta, että Raif Badawi tuomitaan “uskosta luopumisesta”. Tapaus lähetettiin vetoomustuomioistuimeen, jonka tehtäväksi jäi määritellä kuuluuko Badawin tuomio yleisen vai rikostuomioistuimen käsiteltäväksi. Vetoomustuomioistuin päätyi lähettämään Raif Badawin rikostuomioistuimen eteen ja 29. heinäkuuta 2013 hänet tuomittiin seitsemäksi vuodeksi vankeuteen. Lisäksi hänelle määrättiin 600 raipaniskua rangaistukseksi siitä, että hän oli perustanut ”Saudiliberaalit-nimisen nettifoorumin, jossa ateistit ja jumalan viholliset voivat jakaa kirjoituksiaan” ja ”levittänyt jumalaa pilkkaavia viestejä” Facebook-seinällään.

Raif Badawin asianajaja valitti päätöksestä, sillä tuomiosta ei päättänyt sama tuomari, joka oli aloittanut tapauksen käsittelyn.Valituksen mukaan tuomion antanut väliaikainen tuomari ei ollut puolueeton, koska hän oli aiemmin vaatinut Raif Badawille syytettä ”uskosta luopumisesta”.

Vetoomustuomioistuin päätti 11. joulukuuta 2013, että tapaus tulisi käsitellä uudelleen ja lähetti sen Jeddan rikostuomioistuimeen, missä tuomari totesi, ettei hänellä ole valtuuksia tuomion antamiseen, koska Badawia syytettiin ”uskosta luopumisesta”. Hän lähetti tapauksen takaisin vetoomustuomioistuimeen, joka palautti sen 18. helmikuuta 2014 takaisin samalle rikostuomioistuimen tuomarille.

7. toukokuuta 2014 rikostuomioistuin tuomitsi Raif Badawin 1000 raipaniskuun, 10 vuodeksi vankeuteen ja miljoonan Saudi-Arabian rialin sakkoon ”Saudiliberaalit”-verkkofoorumin perustamisesta ja Islamin loukkaamisesta. Hänet asetettiin myös 10 vuodeksi matkustuskieltoon ja häntä kiellettiin esiintymästä mediassa tuomion suorittamisen jälkeen. Raif Badawi sai rangaistuksensa 50 ensimmäistä raipaniskua 9.1.2015. Seuraavan ruoskinnan oli tarkoitus tapahtua 16.1.2015, mutta sitä lykättiin viime hetkellä lääkärin lausunnon perusteella.

Raifia ei ole sittemmin ruoskittu, eivätkä Saudi-Arabian viranomaiset ole kertoneet tähän syytä.

”Lykkäämällä ruoskintarangaistuksen täytäntöönpanoa Saudi-Arabian viranomaiset yrittävät lakaista Raifin tuomion maton alle, jotta kansainvälinen kritiikki laantuisi”, Amnestyn Lähi-idän ja Pohjois-Afrikan johtaja Said Boumedouha kommentoi hiljaisuutta.

Raif Badawin vaimo Ensaf Haidar, joka on kampanjoinut väsymättömästi aviomiehensä puolesta, on vedonnut kiihkeästi Saudi-Arabian viranomaisiin tämän vapauttamiseksi. ”Vuosi sitten te tuomitsitte minun aviomieheni kymmeneksi vuodeksi vankilaan ja tuhannen raipaniskun ruumilliseen rangaistukseen. Neljä kuukautta sitten te ruoskitte hänet julkisesti kuin hän olisi joku inhottava rikollinen. Mielipiteen ilmaiseminen ei ole rikos. Kuningas Salman bin Abdul Aziz Al Saud, vetoan teihin aviomieheni vapauttamiseksi välittömästi”, Ensaf Haidar sanoi toukokuussa 2015.

”Olen erittäin kiitollinen kaikesta aviomieheni saamasta kansainvälisestä tuesta. Uskon, että kansainvälisen painostuksen takia häntä ei ole ruoskittu uudelleen. Viranomaisten on aika vapauttaa hänet, jotta hän pääsee takaisin perheensä luo.”

Badawin vaimo ja kolme lasta ovat sittemmin muuttaneet pois Saudi-Arabiasta ja asuvat nyt Kanadassa.

Kesäkuussa 2015 Saudi-Arabian korkein oikeus hylkäsi Raifin valituksen tuomiostaan.