Norma Cruz

Guatemalalainen Norma Cruz on perustanut naisten ja tyttöjen oikeuksia puolustavan järjestön, joka dokumentoi naisiin kohdistuvia väkivaltatapauksia sekä auttaa naisia vaatimaan oikeutta. Norma Cruzin työtä häiritään ja häntä sekä hänen läheisiään uhkaillaan.

Toukokuusta 2009 lähtien Cruz on saanut kymmeniä tappouhkauksia sen vuoksi, että hän on antanut lakiapua raiskatulle tytölle. Uhkauksissa on muun muassa uhattu toimittaa Normalle hänen tyttärensä pää.

Lokakuussa 2008 naamioituneet miehet sieppasivat Norma Cruzin sukulaisen lyhyeksi aikaa. Hänet pakotettiin autoon ja häntä uhattiin aseella osoittaen.

Norma Cruzia vuonna 2009 uhkaillut henkilö todettiin heinäkuussa 2011 syylliseksi uhkauksiin ja tuomittiin maksamaan sakkoja. Norma Cruzin edustajat uskovat, että tämä tuomio on tärkeä ennakkotapaus. Ihmisoikeuspuolustajiin kohdistuvien rikosten tutkinta on yleensä tehotonta, eikä syyllisiä saada oikeuteen asti. Oikeudenkäynti on myös nostanut ihmisoikeuspuolustajien saamat uhkaukset julkisuuteen.

Norma Cruzin edustajien mukaan kansainvälisellä painostuksella on ollut vaikutusta tutkinnan etenemiseen ja siihen, että oikeudenkäynti saatiin pidettyä.

Vuonna 2010 Norma Cruziin, hänen sukulaisiinsa ja järjestön jäseniin kohdistuneiden tappouhkausten tutkimusten suhteen syyttäjänvirasto ei kuitenkaan ole raportoinut minkäänlaisesta edistyksestä. Vaikka Guatemalan poliisi suojelee Norma Cruzia, hänen sukulaisiaan ja järjestön toimistoa, uhkaukset jatkuvat.

Naisiin kohdistuva väkivalta on laaja ongelma Guatemalassa. Maassa vallitseva rankaisemattomuuden kulttuuri ja välinpitämättömyys väkivaltarikoksia kohtaan ruokkivat naisiin kohdistuvaa väkivaltaa.

Amnesty International vaatii viranomaisia tutkimaan kaikki Norma Cruzin saamat tappouhkaukset viipymättä ja tuomaan syylliset vastuuseen teoistaan sekä turvaamaan Sobrevivientes-järjestön työntekijöiden turvallisuuden. Ihmisoikeuspuolustajien täytyy voida ilman pelkoa puhua naisiin kohdistuvasta väkivallasta ja viranomaisten puuttumattomuudesta asiaan.