Mohammad Sadiq Kabudvand

Mohammad Sadiq Kabudvand on iranilainen ihmisoikeuspuolustaja ja toimittaja, joka kuuluu maan kurdivähemmistöön. Hänet on tuomittu ihmisoikeustoimintansa vuoksi 10 vuoden vankeuteen. Kabudvandin terveydentila on erittäin heikko, eikä hän saa vankilassa tarvitsemaansa hoitoa.

Mohammad Sadiq Kabudvand on Kurdistanin ihmisoikeusoikeusjärjestön (Human Rights Organization of Kurdistan) perustaja ja puheenjohtaja. Hän toimi myös kurdien oikeuksia käsittelevän Payam-e Mardom-e Kordestan -lehden päätoimittajana vuoteen 2004 saakka, jolloin lehti sai kolmen vuoden toimintakiellon ”separatististen ajatusten levittämisestä ja väärien tietojen julkaisemisesta”. Lehteä ei ole tämän jälkeen julkaistu.

Kabudvand pidätettiin 1. heinäkuuta 2007. Häntä pidettiin 40 päivää eristyksissä ja hänen silmänsä, jalkansa ja kätensä sidottiin kuulustelujen ajaksi. Hän oli kahdeksan päivää nälkälakossa pidätysoloja vastustaakseen.

Toukokuussa 2008 Kabudvand tuomittiin 10 vuodeksi vankeuteen kansallisen turvallisuuden vaarantamisesta ja valtionvastaisesta propagandasta. Vastoin Iranin perustuslakia oikeudenkäynti oli suljettu, eikä Kabudvandin asianajajille ilmoitettu tuomiosta etukäteen.

Vuonna 2011 Kabudvandia vastaan nostettiin lisää syytteitä naisten oikeuksien loukkauksia käsittelevien kirjoitusten vuoksi.

Kabudvandin yleiskunto on erittäin heikko, ja huono kohtelu vankilassa on pahentanut hänen munuaisvaivaansa. Kabudvand on ollut useita kertoja nälkälakossa. Hän ei toistuvista pyynnöistä ja lääkärinlausunnoista huolimatta ole saanut riittävää hoitoa Evinin vankilassa Teheranissa, eikä hän ole päässyt tarvitsemaansa sairaalahoitoon vankilan ulkopuolelle.

Kabudvandin yhteydenpitoa läheisiinsä on rajoitettu. Vuonna 2012 Kabudvand oli 59 päivää nälkälakossa, koska häntä ei päästetty tapaamaan vakavasti sairasta poikaansa. Lopulta vankila päästi Kabudvandin kuukaudeksi perheensä luo takuita vastaan.

Huhtikuussa 2014 Kabudvand ja useita muita vankeja pahoinpideltiin vakavasti Evinin vankilassa tehtyjen selliratsioiden yhteydessä.

Kabudvand aloitti uuden nälkälakon toukokuussa 2016 protestiksi uusia tekaistuja syytteitä vastaan. Hänen väitetään ”levittäneen järjestelmän vastaista propagandaa” vankilasta käsin. Kabudvand siirrettiin nälkälakon seurauksena sairaalaan. Toukokuussa häntä vastaan aloitettiin oikeudenkäynti.

Amnesty International vaatii Kabudvandin vapauttamista välittömästi ja ehdoitta. Viranomaisten on taattava, että hän saa tarvitsemaansa lääkärin hoitoa.

Amnestyn mukaan Mohammad Sadiq Kabudvand on mielipidevanki, joka on vangittu ainoastaan ihmisoikeustoiminnan ja toimittajana työskentelyn vuoksi.