Liu Ping

Ihmisoikeuspuolustaja Liu Ping on ruohonjuuritason aktivisti, joka tuomittiin kuuden ja puolen vuoden vankeuteen kesällä 2014. Liu pidätettiin sen jälkeen, kun hän oli järjestänyt rauhanomaisen mielenosoituksen, jossa vaadittiin Kiinan hallitusta ryhdistäytymään taistelussa korruptiota vastaan. Hän on yksi kymmenistä monista vainotuista ja vangituista kiinalaisista, jotka ovat toimineet Uusi kansalaisliike -verkostossa (New Citizen’s movement).

Liu Pingin tuomio oli osa Uuden kansalaisliikkeen laajempaa ajojahtia. Uusi kansalaisliike rohkaisi ihmisiä yhteiskunnalliseen osallistumiseen, kuten kokoontumaan ja keskustelemaan yhteiskunnallisista kysymyksistä niin verkossa kuin kaduillakin. Uuden kansalaisliikkeen tavoitteina oli esimerkiksi Kiinan muutos autoritaarisesta hallinnosta demokratiaan, pyrkimys paljastaa ja tuhota korruptio ja vallan väärinkäyttö, sekä rikkaiden ja köyhien välistä kuilun kaventaminen. Liu Ping kamppaili korruptiota vastaan vaatimalla korkea-arvoisten virkamiesten varallisuuden julkistamista.

Oikeudenkäynnissä häntä syytettiin ensin laittoman kokouksen järjestämisestä, mutta muutamaa päivää ennen tuomion julistamista syytteitä kovennettiin ja ja Liu Ping tuomittiin ”riidan haastamisesta ja ongelmiin yllyttämisestä” ja ”häiriötä aiheuttaneen kokoontumisen järjestämisestä”. Lisäksi häntä syytettiin jopa” pahan kultin” käyttämisestä lainvalvonnan vaikeuttamiseksi, sillä hän oli kertonut sosiaalisessa mediassa erään Falun Gongin harjoittajan vainosta.

Liu Pingiä pidettiin vankeudessa odottamassa oikeudenkäyntiä yli kuusi kuukautta, mikä on vastoin Kiinan rikoslakeja. Hän kertoi oikeudenkäynnissä joutuneensa kidutetuksi tuomiota odottaessaan. Liu on tällä hetkellä vangittuna Jiangxi Nanchangin naisvankilassa. Hänen tyttärensä on esittänyt viranomaisille useasti huolensa siitä, ettei Liu saa tarvitsemaansa terveydenhoitoa vankeudessa. Liu Pingin tytär onnistui vierailemaan äitinsä luona elokuussa 2014, mutta häntä kiellettiin kysymästä mitään Liun terveydentilasta. Tyttären mukaan Liu näytti kalpealta ja laihtuneelta. Edellisellä vierailulla Liu oli kertonut tyttärelleen kärsivänsä kroonisesta ripulista ja vatsakivuista. Oireista huolimatta hänelle ei ole annettu lääketieteellistä tutkimusta tai hoitoa, jota hän kipeästi tarvitsee.

Viranomaiset ovat myös jatkuvasti häirinneet Liu Pingin perhettä. Hänen tyttärensä on pakotettu luovuttamaan passinsa viranomaisille ja häntä on kielletty lähtemästä maasta, sillä häntäkin syytetään ”riidan haastamisesta ja ongelmiin yllyttämisestä”. Tätä pidetään rangaistuksena siitä, että tytär on puhunut Liu Pingin saamasta kohtelusta julkisesti. Häirinnällä pyritään hiljentämään omaiset ja estämäään heitä toimimasta Liu Pingin puolesta. Liun äidiltä ja tyttäreltä evättiin pääsy oikeudenkäyntiin, jossa Liu Pingin tuomio luettiin. Lisäksi turvallisuusviraston virkailija uhkasi, ettei Liu Pingin äiti saa tavata tytärtään, jollei perhe ”tee yhteistyötä” virkamiesten kanssa. Kiinassa syytettyjen aktivistien perheiden uhkailu ja häirintä on tavallista ja Liu Pingin perheenjäsenten kohtelu on esimerkki siitä.

Saamiemme tietojen mukaan Liu Ping ei ole saanut hänelle osoitettuja viestejä, mutta saattaa olla että  ne kuitenkin ovat vaikuttaneet hänen vankilaolojensa parantumiseen.

Liu on saanut käydä kirjeenvaihtoa perheensä kanssa. Perhe on myös päässyt tapaamaan häntä kerran kuussa. Hänen terveydentilassaan ei sitä vastoin ole tapahtunut muutosta parempaan. Liu kärsii edelleen vatsavaivoista lääkäriin pääsystä huolimatta. Lisäksi hänen näkönsä on heikentynyt ja hän on toisinaan sokeutunut hetkellisesti.