Eskinder Nega

Eskinder Nega on etiopialainen toimittaja, joka on tuomittu 18 vuodeksi vankeuteen terrorismista. Juuri ennen pidätystään Eskinder oli puhunut julkisesti tiedotusvälineiden vapauden puolesta ja kritisoinut Etiopian sananvapautta rajoittavaa lainsäädäntöä.

Eskinder Nega pidätettiin 14. syyskuuta 2011. Kaksi päivää aiemmin Eskinder piti oppositiopuolueen järjestämässä etiopialaisen uudenvuoden juhlassa lehdistönvapautta käsittelevän puheen, jossa hän arvosteli uuden terrorismin vastaisen lain mielivaltaista käyttöä hallinnon kritisoijien vaientamiseksi.

Kesällä 2012 Eskinder tuomittiin terrorististen tekojen valmistelusta tai niihin yllyttämisestä, terroristijärjestöön osallistumisesta sekä maanpetoksesta, ja hänelle langetettiin 18 vuoden vankeustuomio. Oikeuden päätös tehtiin ilman uskottavaa todistusaineistoa.

Etiopian viranomaiset ovat häirinneet Eskinderiä jo usean vuoden ajan. Hänet on pidätetty ammattinsa takia kahdeksan kertaa.

Vuonna 2006 Eskinder, hänen raskaana ollut vaimonsa Serkalem Fasil ja 129 muuta oppositiopoliitikkoa, toimittajaa ja kansalaisaktivistia asetettiin syytteeseen heidän osallistuttuaan vaalien jälkeiseen rauhanomaiseen mielenosoitukseen. Eskinder joutui vankeuteen yli vuodeksi ja menetti oikeuden tehdä toimittajan työtään. Eskinderin vaimo synnytti vankilassa ollessaan perheen pojan, jonka kanssa hän asuu nykyisin maanpaossa Yhdysvalloissa.

Amnesty Internationalin mukaan Eskinder Nega on mielipidevanki, joka istuu pitkää vankeustuomiota vain siksi, että on käyttänyt sananvapauttaan ja arvostellut maansa hallitusta. Hänelle on myönnetty mm. Barbara Goldsmith Freedom to Write sekä Golden Pen of Freedom -palkinnot.

Amnesty vaatii Etiopian viranomaisia vapauttamaan Eskinder Negan välittömästi ja ehdoitta. Sananvapauden vaarantavat lait on kumottava ja kansalaisaktivistien häirintä lopetettava.