Anna Politkovskaja

Venäläinen ihmisoikeuspuolustaja ja toimittaja Anna Politkovskaja ammuttiin asuintalonsa hissiin Moskovassa lokakuussa 2006. Murha vaiensi yhden harvoista venäläisistä toimittajista, joka uskalsi paljastaa Venäjän liittovaltion tekemiä ihmisoikeusloukkauksia.

Moskovan käräjäoikeus julisti 9. kesäkuuta 2014 tuomiot viidelle Anna Politkovskajan murhasta syytetylle. Murhan varsinaisena tekijänä pidetty Rustam Makhmudov ja tämän eno Lom-Ali Gaitukaev, jota pidetään murhan organisoijana, saivat elinkautiset tuomiot. Sergei Khadzhikuerbanov tuomittiin 20 vuodeksi, Dzhabrail Makhmudov 14 vuodeksi  ja Ibragim Makhmudov 12 vuodeksi vankeuteen vankisiirtolaan.

Anna Politkovskajan murhan tilaajia ei ole kuitenkaan vieläkään tuotu oikeuden eteen. Se kertoo rankaisemattomuuden kulttuurista sekä ihmisoikeuspuolustajien ja toimittajien hengenvaarallisesta asemasta Venäjällä. Toimittajien murhien määrä on Venäjällä hälyttävän korkea. Viranomaisten toiminta murhien ja muiden toimittajiin ja ihmisoikeuspuolustajiin kohdistuvien väkivaltatapausten selvittämisessä on tehotonta, ja syyllisiä saadaan vain harvoin oikeuden eteen.

Anna Politkovskaja raportoi vuodesta 1999 lähtien Tšetšenian ihmisoikeustilanteesta Novaja Gazeta -sanomalehdelle. Tšetšenian lisäksi Politkovskaja kirjoitti laajasti muun muassa valtiokoneiston korruptiosta, väkivallasta armeijassa sekä poliisin julmasta toiminnasta. Hänelle myönnettiin lukuisia palkintoja ja hänen kirjoittamiaan artikkeleja ja kirjoja on julkaistu eri puolilla maailmaa ja käännetty useille kielille.

Amnesty International vaatii Anna Politkovskajan murhan perusteellista ja riippumatonta tutkintaa ja murhan tilanneiden henkilöiden tuomista oikeuteen, sekä tehokasta suojelua ihmisoikeuspuolustajille ja toimittajille.